Stookkosten Sterrenbuurt, een ingewikkelde kwestie

25 mei 2011

Stookkosten Sterrenbuurt, een ingewikkelde kwestie

Het probleem met de hoge stookkosten van de Sterrenbuurt is een erg ingewikkelde kwestie. Om die reden hebben we maandag 23 mei met een delegatie van de SP een gesprek gehad met Femke Hendrickx en Sanne van de Kerkhof, twee medewerkers van Woonbedrijf.

We hebben in dit gesprek onze kijk op de kwestie kunnen geven. We hoopten duidelijke antwoorden te krijgen van Woonbedrijf op hele concrete vragen die er al heel lang liggen. Bijvoorbeeld: wat de kubieke meter prijs is van het gas in dat bewuste jaar.

Woonbedrijf aan de Europalaan

Wij kregen uitgebreid de tijd om bevindingen van het buurtonderzoek uit te leggen en waarom we uiteindelijk bijeenkomsten hebben geregeld waarbij alle bewoners waren uitgenodigd. Al gauw reageerde de medewerker van Woonbedrijf met ‘Zover ik weet zijn er geen fouten gemaakt’. Dit antwoord zette niet echt een prettige toon, maar maakte wel heel duidelijk hoe de verhuurder in deze kwestie staan.

In de afgelopen tijd hebben we al vele malen gevraagd wat de kubieke meter prijs van het gas was in 2009. Ook op maandagmiddag hadden ze daar weer geen concreet antwoord op. Dit is toch een duidelijke vraag, die niet zo moeilijk te beantwoorden moet zijn. Wel wisten ze te melden dat het volgens hen een erg duur gasjaar was geweest en de gasprijs in 2009 verdubbeld was vergeleken met 2008.

Woonbedrijf had de stookkostenoverzichten van de bewoners die een bewaar ingediend hadden goed naast elkaar gelegd en uitgebreid bestudeert. Met als doel om te kijken of er onregelmatigheden waren. Na aanleiding hiervan laten ze de meters bij twee bewoners controleren. Dit was nog niet gebeurd. Wie weet brengt dit iets aan het licht.

Antwoorden hebben we deze middag niet gehoord, blijkbaar was dat even te moeilijk. Wij laten het er niet bij zitten, tot we een fatsoenlijk antwoord hebben, blijven we Woonbedrijf achter de vodden zitten.

Anke van Hest
Afdelingsvoorzitter SP Eindhoven

Bewoners flats Sterrenbuurt laten het er niet bij zitten
Woonbedrijf bederft woonplezier