SP Hulpdienst Regio Eindhoven

Hulpdienst voor Eindhoven, Leende/Heeze/Sterksel, Aalst-Waalre Valkenswaard, Best, Son en Breugel en Nuenen

De Hulpdienst Eindhoven krijgt en veelal hulpvragen van allerlei aard.

Waar we altijd mee beginnen als we de hulpvraag bekijken is dat we niets beloven dat we iets kunnen bereiken je bent vaak afhankelijk van instantie en/of instellingen die niet willen helpen of kunnen helpen omdat de regelgeving hen tegenhoudt.

Waar lopen we als hulpdienst tegen aan:

Mensen vragen hulp zelf voordat ze zelf eerst om uitleg gevraagd hebben en denken dat wij het even voor ze regelen. (We wijzen erop dat ze eerst zelf navraag moeten doen en lopen ze dan tegen en muur op kunnen ze alsnog bij ons komen)

Regelgeving is vaak stug en mensen durven of willen daar niet van afwijken.

De hulpdienst krijgt dikwijls te horen van instanties: ja maar wij hebben er een opleiding voor gevolgd dus wij weten het beter.

Instanties hebben vaak hun oordeel al klaar voordat zij het werkelijke verhaal kennen.

Hulpvragers zijn te laat met vragen om hulp dat wil zeggen wettelijke reageertijd is voorbij, advocaten hebben niets kunnen bereiken en alle procedures gevolgd dus dan maar naar de politiek en dan aandacht voor hun probleem bij de gemeenteraad te krijgen omdat wethouders op alle hulpvragen niet reageren.

Mensen met psychische problemen die niet gehoord worden of hun verhaal is erg onduidelijk waardoor je veel dingen moet navragen of uitzoeken. Misschien zijn hun klachten wel echt, dikwijls heeft het te met hun psychische problematiek waardoor ze dingen anders ervaren. (Zorgverlening schiet erg te kort)

Regelmatige huisuitzettingen en Woningbedrijven zijn niet bereid om de menselijke maat te hanteren maar vasthouden aan onredelijke regels opgesteld door woningbouwvereniging en gemeente.

Foto: Henk Smit

Zaken waar we om hulp gevraagd zijn:

Huisuitzettingen, werk gerelateerde problemen, ouder(s) die dwars worden gezeten door instanties om kinderen te mogen zien en niet objectief beoordelen, ondanks rechtelijke uitspraken hun eigen gang gaan, onredelijke gemeentelijke beslissingen, onoplosbare problemen door afschuif gedrag van instanties, wanprestaties werkgevers door gemeenschappelijk gesteunde organisaties, voordeurdelers problematiek bij bijstands- mensen waarbij kind 18 jaar wordt. Begeleiding  en vraag om te bemiddelen bij onbegrepenheid door instanties.

Acties ondernomen afgelopen jaar:

Bemiddelingspogingen bij gemeente, werkgevers en instanties.

Als vertrouwenspersonen meegaan naar instanies (valt wel op dat men dan meer bereid is om mee te denken naar passende oplossingen waarbij ze eerst tot niets bereid waren)

Brieven schrijven naar instanties of doorverwijzen naar de juiste hulporganisaties voor hun problematiek.

Bij veel klachten van een organisatie als SP zelf onderzoek doen (ERGON)

Mensen bijstaan in Corona tijd wanneer zij dit zelf niet meer kunnen door gezondheid en onderliggend lijden.

Juridisch advies vragen doorverwezen.

Hulp bij inburgering en/of advies bij aanvraag Nederlanderschap.

Toeslag/belasting affaire/problematiek

WMO-aanpassingen adviezen hoe te handelen naar de gemeente toe bij uitstelgedrag.

Een luisterend oor zijn voor mensen met onoplosbare problemen en maatschappelijke problemen waar mensen soms ook naar snakken. (Soms moeten mensen hun ei kwijt en is het fijn als iemand naar je wil luisteren.)

Bij landelijke SP aan kaarten bij grote maatschappelijke problemen en situaties.

Doorspelen van Gemeentelijke misstanden bij onze fractie in de Gemeente Raad.

Contact opnemen met de hulpdienst kan door een mailtje te sturen naar eindhoven@sp.nl of te bellen met telefoonnummer: 06-20506212

Namens alle hulpdienst medewerkers en oud hulpdienst medewerkers:

Niek, Willem-Jan, Alex, Zjak, René, Arno en Henk coördinator.