Overleg tussen buurten over kamerverhuur en appartementensplitsing

2 maart 2010

Overleg tussen buurten over kamerverhuur en appartementensplitsing

Op maandag 1 maart was er een overlegavond tussen een aantal buurten en een tiental professionals over het probleem van de (meestal illegale) kamerverhuur en appartementensplitsing in wijken met veel goedkope koophuizen.

Onder de professionals bevonden zich voor de SP Bernard Gerard en Jan van Erp (en dit ondanks de verkiezingscampagne).

De avond was georganiseerd door de nieuwe stichting Woonconsumenten Eindhoven. De stichting wil de huurders en kopers in de wijkvernieuwingsgebieden vertegenwoordigen. De thema-avond was hun eerste activiteit. Deze was geslaagd. Er waren zo’n 20 mensen uit buurten als Woensel West, de Bennekel, Geestenberg, de Roosten en Strijp binnen de Ring. Er is gesproken over de problemen met en van (zoals dat officieel heet) MOE-landers (Midden- en Oost Europese arbeiders).

De problemen met deze mensen zijn de problemen, die je min of meer verwachten kunt als je veel te veel mensen in een kleine ruimte zet, met nauwelijks sociale binding en met weinig rechten (en die paar die ze hebben, kennen ze dan nog vaak niet). Drank en auto’s (vaak in combinatie), verveling en vervuiling komen te vaak voor.

Er werd een interessant licht geworpen door één van de professionals (die door SP-wethouder Don op die taak gezet was) over de problemen van MOE-landers: meervoudige afhankelijk-heid van de werkgever, geen adres waardoor verschillende rechten niet uitgeoefend kunnen worden, een zwervend bestaan, afhankelijkheid van soms malafide uitzendbureau’s. Sommige arbeidsrelaties grenzen aan slavernij. De SP wil hier verder induiken.

De oplossingen liggen in een combinatie van sterk verbeterde handhaving enerzijds en de dingen fatsoenlijk regelen anderzijds. Alleen de combinatie werkt.

De handhaving bij de ongeveer 500 overlastpanden (overigens niet allemaal “Poolse”) vraag op dit moment teveel van de ambtelijke capaciteit, mede omdat die handhaving soms op moeizame principes berust. Daar kwam het verhaal van een handhavingsprofessional op neer.

Om dingen fatsoenlijk te regelen moet er bijvoorbeeld reguliere huisvesting zijn. Op een of andere manier moeten de woningbouwverenigingen daarbij betrokken worden. De explosieve groei van het aantal MOE-landers en short stayers is aan hen voorbij gegaan.

Er is een werkgroep gevormd om na drie maart een gesprek met de nieuwe gemeenteraad aan te gaan.

Bernard Gerard
SP raadslid