Johannes Buijslaan 30 kilometer zone of toch niet?

11 mei 2013

Johannes Buijslaan 30 kilometer zone of toch niet?

De bewoners aan de Johannes Buijslaan in Strijp hadden zaterdag 11 mei raads- en commissieleden uitgenodigd om de onveilige verkeerssituatie ter plekke te komen bekijken. In de stromende regen maakte alleen het CDA, de LPF en uiteraard de SP van de gelegenheid gebruik.

De onveilige verkeerssituatie is voor veel bewoners al jaren het onderwerp van gesprek. De Johannes Buijslaan ligt in een 30 kilometer zone, maar de politie zegt niet op snelheid te kunnen handhaven omdat de weg niet is ingericht als 30 kilometer zone. Het resultaat: er wordt te hard gereden, maar de politie kan daar niets tegen doen.

In de stromende regen de verkeerssituatie bekijken

Omdat er aan deze straat ook een basisschool ligt hebben de bewoners dit meerdere keren aangekaart bij de wijkcoƶrdinator en de gemeente. Ook heeft men honderden handtekeningen opgehaald, maar men kreeg geen gehoor. Eind maart hebben de bewoners contact gezocht met de SP en de SP heeft over de situatie raadsvragen gesteld.

Terwijl we kijken wordt er hard gereden

Maar de antwoorden vielen tegen. De gemeente erkent dat de gebruikte hellingen van de verkeersplateaus zogenaamde 50 kilometer hellingen zijn. Dit kan volgens de gemeente niet anders, omdat de Johannes Buijslaan deel uitmaakt van de bus- en hulpdienstroute. Opmerkelijk, want in de Halve Maanstraat, die deel uitmaakt van dezelfde bus- en hulpdienstroute, liggen wel de juiste plateaus.

Racebaan of 30 km zone?

Vandaar dat de SP de verkeerssituatie op de Johannes Buijslaan in een commissievergadering met de verantwoordelijke wethouder en de andere partijen wil bediscussiƫren. Nu is de situatie alleen maar onduidelijk en de bewoners voelen zich letterlijk in de kou staan.

Te snel voor de camera

Ondertussen heeft de gemeente een memo uitgebracht over het handhaven in 30 kilometer zones. Vanaf 12 juni kunnen bewoners gebruik maken van een 'toolbox' met daarin campagnematerialen waarmee men zelf een verkeersveiligheidsactie uit kan voeren. Daarnaast kan er een SID (Snelheids Informatie Display) worden ingezet. Deze display laat automobilisten zien hoe hard ze rijden.

Youtube filmpje

De displays meten tevens de snelheid van het passerende verkeer. Indien hieruit blijkt dat de snelheid ernstig wordt overschreden waardoor gevaarlijke situaties kunnen ontstaan wordt de politie gevraagd een handhavingsactie te houden. Maar men vergeet dat de politie niet kan handhaven, omdat de weg niet is ingericht als 30 kilometer zone.

Lees hier (pdf-file) de raadsvragen en de antwoorden.
Lees hier (pdf-file) de memo handhaven 30 km zones.

Ernest Maas
Raadslid SP Eindhoven