h

Problemen Taxbus nog niet voorbij

22 januari 2011

Problemen Taxbus nog niet voorbij

In haar reactie op SP-raadsvragen noemt Wethouder Scholten de beperkte capaciteit van de gebruikte telefooncentrale als de grootste veroorzaker van de problemen. Ook het ontbreken van pasnummers en de overdracht van bestanden tussen Cibatax en De Vallei is niet goed gegaan.

Om van Taxbus gebruik te kunnen maken krijgen de klanten een pas met uniek nummer. Dit nummer wordt gebruikt om ritten in te boeken. Ontbreekt dit nummer, dan moet de klant als nieuwe klant ingeschreven worden en dit kost extra tijd.

Taxbus in Eindhoven
Taxbus in Eindhoven

Nu is inmiddels de capaciteit van de telefooncentrale verhoogd en zijn de ontbrekende nummers van de pashouders in het nieuwe bestand verwerkt. Mooi zou je denken: nu zijn de problemen over.

Helaas, nog steeds zijn er lange wachttijden en nog steeds zijn er klachten dat een Taxbus niet komt opdagen. Ook bereiken ons nu signalen van mensen die al het vertrouwen in de Taxbus verloren hebben en nu dus thuis, achter de geraniums, zitten.

Dit is voor de SP onacceptabel. Daarom heeft de SP samen met het Ouderen Appèl en Leefbaar Eindhoven opnieuw raadsvragen aan de Wethouder gesteld. Nu vragen wij om een onafhankelijk onderzoek over hoe het zo ongelooflijk fout heeft kunnen gaan.

De nieuwe vervoerder van Taxbus heeft een voorbereidingsperiode van zes maanden en een try-outperiode van twee weken voorafgaand aan 1 januari 2011 gehad. Blijkbaar hebben zij deze niet goed benut anders zou het niet zo fout gaan.

Helaas kunnen wij de situatie niet meer terugdraaien. Maar wij zullen er alles aan doen om bij een volgende aanbesteding deze problemen te voorkomen.

De antwoorden van Wethouder Scholten op de gestelde raadsvragen vindt u hier (pdf-file).
De nieuwe raadsvragen vindt u hier (pdf-file).

Ernest Maas
SP raadslid

SP bezorgt over service Taxbus in 2011
Taxbus laat gebruikers in de kou staan

U bent hier