SP Steunt VVD-motie: heien gaat voorlopig door

20 maart 2009

SP Steunt VVD-motie: heien gaat voorlopig door

Tijdens de speciaal ingelaste raadsvergadering van dinsdag 17 maart werd besloten dat het heien in het Stadionkwartier voorlopig doorgaat.

De raadsvergadering was bijeengeroepen middels een motie van D66, Leefbaar Eindhoven (LE), De Stadspartij, Eindhoven Nu, Ouderen Appel Eindhoven (OAE) en de ChristenUnie. De eerste vijf partijen wilden tijdens de vergadering met een motie het college opdragen de heiwerkzaamheden stil te leggen. De SP stemde tegen deze motie. De SP stemde in met een motie van de VVD voor een onafhankelijk onderzoek naar alternatieve funderingsmethoden.

Speciaal ingelaste raadsvergadering
Speciaal ingelaste raadsvergadering / Foto: Rob de Kruif

Moties en de raadinformatiebrief
Bij aanvang van de vergadering lagen drie actuele moties voor. In een motie van de VVD en de ChristenUnie werd opgeroepen tot 'herbezinning'. De partijen stelden de raad voor het college op te dragen om 'op zeer korte termijn, door een onafhankelijke partij, in kaart te laten brengen of en zo ja welke concrete oplossingsmogelijkheden er zijn om overlast van de resterende heiwerkzaamheden in het vervolg van dit project te beperken; wat de consequenties hiervan zijn; en de uitkomsten hiervan, voorzien van een overzicht van de financiële én juridische gevolgen, aan de raad te presenteren.'

De twee andere moties waren van de D66, LE, OAE, De Stadspartij en Eindhoven Nu. In de eerste motie stelden ze de raad voor het college op te dragen de huidige heiactiviteiten stil te leggen. In een tweede motie vroegen de partijen 'op de kortst mogelijke termijn een onderzoek door een onafhankelijke onderzoeker in laten stellen over de toepasbaarheid van hei- en boormethodes in het Stadionkwartier en een werkgroep uit de raad samen te stellen voor de begeleiding van het onderzoek.'

Daarnaast lag een raadsinformatiebrief voor van verwantwoordelijk wethouder Mary Fiers. Hierin werd de raad onder andere meegedeeld dat het college een onafhankelijke deskundige (Deltares, TNO) had ingeschakeld met de vraag of deze het advies van ingenieursbureau ABT 'kan onderschrijven, waar mogelijk verduidelijken en indien nodig aanvullen.' Deltares zou uiterlijk aan het einde van de week haar rapport uitbrengen.

SP standpunten
'Ons uitgangspunt is altijd geweest dat het project een zeer wenselijke ontwikkeling is voor de binnenstad', legt SP-woordvoerster Carin van den Crommert uit. 'Met name de bouw van 498, voor een zeer groot deel betaalbare, woningen. De SP zag, en ziet, niets in het stilleggen van de werkzaamheden zonder dat er een duidelijk alternatief voor het heien. Een alternatief dat ook rekening houdt met verzekerbaarheid (het combineren van twee verschillende funderingsmethoden mag niet resulteren in een gevaarlijke constructie), realiseerbaarheid en betaalbaarheid van het bouwplan'.

bewoners op de publieke tribune
Bewoners op de publieke tribune / Foto: Rob de Kruif

'De gezondheid van de bewoners is heel belangrijk voor ons en heeft ook als uitgangspunt gediend. De gemeente heeft de bewoners enkele alternatieven geboden in de vorm van vervangende woon- en werkplekken, reiskosten enzovoorts. Dit deel van het proces is naar onze mening te traag op gang gekomen maar een beoordeling hiervan behoort thuis bij een mogelijk toekomstig debat over de politieke verantwoordelijkheid voor het gebeuren.'

Voorts heeft de SP in de vergadering haar twijfels geuit bij de datum waarop de heiwerkzaamheden klaar zouden moet zijn. Van den Crommert: 'Hoe meer palen er al in de grond zitten, hoe meer verzadigd de grond raakt en hoe moeilijker het heien wordt. De kans op fouten wordt hierdoor ook groter.' De SP verwacht dat als gevolg hiervan de werkzaamheden vertraging zullen oplopen. De wethouder kon hier geen antwoord op geven maar beloofde informatie in te winnen.

Stemming
'Gezien de standpunten is het duidelijk dat de SP niet kon instemmen met de motie van de D66 en haar medeondertekenaars waarin werd opgeroepen tot het stoppen van het heien', betoogt de SP-politica. 'De SP zag ook geen heil in de tweede motie van deze partijen.'

Stemming over de motie
Stemming over de motie / Foto: Rob de Kruif