Heioverlast in Stadionkwartier

15 maart 2009

Heioverlast in Stadionkwartier

Er is veel beroering in het Stadionkwartier. Er wordt geheid voor de bouw van een wooncomplex met drielaagsparkeerkelder en dat zorgt voor overlast.

De SP is een groot voorstander van het bouwproject dat nu uitgevoerd wordt. Er worden 500 woningen gerealiseerd, waarvan een groot deel in de sociale sector. Die woningen zijn hard nodig en de bouw is in bestaand stedelijk gebied en spaart dus de groengebieden buiten de stad. De parkeergarage helpt mee om de parkeeroverlast in Philipsdorp op te lossen. We willen dus in elk geval dat de bouw doorgaat.

Containers bij het Philipsdorp
Containers bij het Philipsdorp / Foto: Anke van Hest

Eerder hebben wij geƫist dat er maatregelen genomen worden om de getroffen bewoners te helpen. En die worden nu genomen.

De SP heeft de ontwikkelingen nauwkeurig gevolgd en daarin keuzes gemaakt. Wij hebben het heien aanvaard als noodzakelijk kwaad, omdat wethouder Fiers bezworen heeft dat ze gezocht heeft naar stillere methodes. Geschikte alternatieven heeft ze niet gevonden.

Op dit moment hebben wij informatie die ons dwingt om alles nogmaals goed te beoordelen. Zo ligt er nu een onderzoek naar de heimethode dat gedaan is in opdracht van de projectontwikkelaar. Een onafhankelijk onderzoek in opdracht van de gemeente zou op dit moment een goede optie kunnen zijn. Mocht er een alternatief beschikbaar zijn dat tegen redelijke meerkosten op korte termijn kan worden ingezet, dan heeft dat in beginsel onze steun. Randvoorwaarde is dat het aantal woningen, en daarbinnen het aantal sociale woningen, zonder al te veel vertraging opgeleverd moet kunnen worden.

Op dit moment is nog niet duidelijk hoe de Raad hier verder in gaat beslissen. Dit gebeurt op dinsdag 17 maart.

Heien in Stadionkwartier
Keuzes maken... Bouwen of stilte in het Stadionkwartier