Keuzes maken... Bouwen of stilte in het Stadionkwartier

12 februari 2009

Keuzes maken... Bouwen of stilte in het Stadionkwartier

Als raadslid van de SP moet ik vaak keuzes maken. Maar keuzes over bijvoorbeeld bouwen in het centrum, met name het Stadionkwartier is een echt hoofdpijndossier. Juist over dit dossier wordt veel gesproken en geschreven. Ik wil graag even uitleggen hoe wij zijn gekomen zijn tot de keuze voor het bouwen in het Stadionkwartier.

In 2003 is de ontwikkelingsvisie vastgesteld voor het stadiongebied. In deze periode behelsde dit gebied zowel de Lijsterbuurt als de parkeerplaats en het Victoriakwartier (de Ventoseflat en het TAC). In deze visie stond de sloop gepland voor het gehele Victoriakwartier en de Lijsterbuurt. Dit om een goede verbinding te leggen tussen het centrum en Strijp-S. Toenmalig wethouder Schreurs (D66) verdedigde dit collegestandpunt met enthousiasme. De SP verzette zich met goede argumenten tegen deze sloopplannen. De ontwikkelingsvisie is destijds met grote raadsmeerderheid aangenomen. Gelukkig hebben wij in de loop van de tijd mede kunnen bijdragen aan het voorkomen van deze sloop. Waar wij het college wel in gevolgd zijn is de visie over het parkeerterrein naast het stadion. In deze visie is vastgesteld dat er vooral een groot aantal appartementen en kantoorruimte gebouwd zouden worden. Ook zou er een parkeerkelder komen die tevens gebruikt kon worden door het stadionpubliek.

De SP steunt bouwen in het centrum omdat wij hiervan de noodzaak inzien. Immers, de natuur rondom Eindhoven moet tegen bouwen beschermd worden. De sloop van de Ventoseflat en de Lijsterbuurt is niet doorgegaan en zal niet doorgaan. Het bouwen op het parkeerterrein is begonnen. Bijzonder is nu om te zien dat juist de coalitiepartijen uit die tijd alles uit de kast halen om dit project te stoppen in verband met de overlast van het heien. Wij zijn het met hen eens dat er op dit moment veel overlast is: voor een groot aantal bewoners is het niet meer leefbaar in de Philipsbuurt. Maar wij zetten in op hulp en ondersteuning van de mensen die de overlast niet kunnen ontvluchten, en we hebben de wethouder hierover vragen gesteld. Hoewel er veel gedaan wordt, in samenwerking met de GGD en huisartsen, is het niet voldoende. Dit omdat de aanpak die de gemeente heeft gekozen vooral medisch en reactief is. Mensen met klachten moeten een procedure volgen die ze zelf moeten opstarten. Wij zien het als onze taak deze mensen te steunen in deze procedure en ze te motiveren om vooral de procedure te starten.

De voormalige coalitiepartijen, met name mevrouw Schreurs, tegenwoordig raadslid van de D66, zetten zich nu met hetzelfde enthousiasme als in 2003 in tegen de sloop van zowel de Lijsterbuurt als het Victoriakwartier. Wij zijn blij met deze veranderende inzichten. Ook heeft men in een motie het college gevraagd te handhaven en de bouwactiviteiten op het parkeerterrein stil te leggen. En wilde men, in een tweede motie, voor de toekomst duidelijke afspraken in de vergunning over geluidsoverlast. Prima, maar waarom handhaven als je in de andere motie suggereert dat er niets is vastgelegd? Maar er zijn wel regels, alleen zijn die te ruim opgesteld voor dit gebied. In deze situatie is de overlast niet beperkt tot een enkele piekbelasting, maar spreekt men over drie maanden heien door drie heimachines. Hierop beleid maken is mogelijk maar dan maak je anderen projecten onnodig duur als die een piekbelasting hebben boven de geluidsnorm. En dat kan eenmaal per dag een vrachtauto zijn. Waar ligt dan de grens? Hoeveel overlast moet je accepteren als bewoner van het stadscentrum? Duidelijk is dat in het Stadionkwartier de overlast hoog is.

Als SP hebben we een keuze gemaakt. Een keuze om te zoeken naar mogelijkheden om overlast voor omwonenden, anders dan door stilleggen, te beperken. Samen met de inbreng van bewoners kunnen wij controleren of de hulp ook daadwerkelijk wordt gegeven. Laat ons vooral weten wat uw ervaringen zijn.

Carin van den Crommert
SP raadslid