Energiebedrijven

1 november 2010

Kernafval in Belgische klei?

Op 26 oktober 2010 was er een avond van Greenpeace over de Belgische plannen om radioactief afval in de Belgische klei te stoppen. Aanwezig voor de Provinciale Statenfractie van de SP waren Veerle Slegers en Bernard Gerard.

24 juli 2009

Grote bio-energiecentrale met warmtenet in Meerhoven

Het College van B&W van Eindhoven heeft in juni 2009 besloten om een grote bio-energiecentrale te bouwen ten behoeve van de Meerhovense wijken Meerrijk en Waterrijk. Via een leidingennet van 44 km moet die 1580 woningen en 20.000 m2 voorzieningen van energie gaan voorzien. Dat bespaart ruim 6000 ton CO2 per jaar en voorziet 1920 woningen van groene elektriciteit.

26 mei 2009

Essent: een tragedie

Dinsdag heeft minister Verhoeven (CDA) besloten dat Essent gesplitst mag worden. De toestemming van de minister vormde de laatste Nederlandse hindernis op de weg naar de verkoop van de energieproducent aan het Duitse RWE. Essent Netwerk gaat per 1 januari 2009 verder onder de naam Enexis. Effectief was Essent dus al gesplitst. De minister gaf haar akkoord aan de juridische splitsing van het bedrijf.

20 mei 2009

Eindhoven stemt in met verkoop Essentaandelen

De gemeenteraadsvergadering van dinsdag 19 mei is enkele minuten geleden afgelopen en het spookuur is zojuist begonnen. Om even in deze beeldspraak te blijven; naast het spook van de NRE kunnen we binnenkort ook spreken van het spook van Essent: RWE kan de Eindhovense Essentaandelen bij het Stadhuis komen afhalen.

14 mei 2009

Gemeentes Eindhoven en Den Bosch weigeren hun Essent-aandeel te verkopen!

De gemeenteraad van Eindhoven heeft in meerderheid geadviseerd om de Eindhovense aandelen Essent NIET te verkopen. Doorslaggevend bleek de houding van de Eindhovense PvdA, die op 11 mei voor dit standpunt koos. Een zeer goed standpunt van de Eindhovense PvdA!

25 april 2009

SP in erehaag voor Essent

Ook enkele mensen uit Eindhoven hebben meegeholpen aan de "erehaag" aan het begin van het fameuze Essent-debat van 24 april 2009 in Den Bosch. Dit hoewel Essent in Eindhoven nauwelijks bestaat.