Eindhoven stemt in met verkoop Essentaandelen

20 mei 2009

Eindhoven stemt in met verkoop Essentaandelen

De gemeenteraadsvergadering van dinsdag 19 mei is enkele minuten geleden afgelopen en het spookuur is zojuist begonnen. Om even in deze beeldspraak te blijven; naast het spook van de NRE kunnen we binnenkort ook spreken van het spook van Essent: RWE kan de Eindhovense Essentaandelen bij het Stadhuis komen afhalen.

Vorige week nog, leukte SP-raadslid Bernard Gerard de website nog op met een lovend artikeltje over de keuze van de raad om de aandelen en de PvdA om de Essentaandelen niet te verkopen. Nog geen week laten kan dit artikel de vuilnisbak worden verwezen.

Ze zijn nuts
Ze zijn nuts / Foto: Rob de Kruif

Waar de meerderheid van de raad enkele weken in principe nog voor de verkoop stemden en vorige week de formeel door het college verzochte inventarisatie tegen de verkoop oordeelde stemde de raad vanavond met 17 tegen 23 voor de verkoop van de aandelen. PvdA-Woordvoerder Paul van Liempd voelde zich duidelijk niet op zijn gemak toe hij de raad moest meedelen dat zijn partij verdeeld zou gaan stemmen.

Bernard Gerard gaf nogmaals te kennen dat de SP tegen de verkoop is van een publiek bedrijf aan een particuliere bedrijf, "zeker als het gaat om RWE". Ook GroenLinks zag geen reden tot het veranderen van haar standpunt. Leefbaar Eindhoven woordvoerder Van Bussel vond het zelfs 'sexy' als Eindhoven nu eens niet met de massa zo meestemmen. Het mocht niet baten.

De enige persoon die de verkoop nu nog kan tegenhouden is minister Van der Hoeven (Economische Zaken). De bewindsvrouw buigt zich momenteel over het splitsingsplan waarin de eigendomssplitsing van Essent in een productie- en leveringsbedrijf en netwerkbedrijf wordt geregeld en de economische en juridische kaders ervan wordt beschreven.

Rob de Kruif
Redactie SP Eindhoven

Gemeentes Eindhoven en Den Bosch weigeren hun Essent-aandeel te verkopen!