Kernafval in Belgische klei?

1 november 2010

Kernafval in Belgische klei?

Op 26 oktober 2010 was er een avond van Greenpeace over de Belgische plannen om radioactief afval in de Belgische klei te stoppen. Aanwezig voor de Provinciale Statenfractie van de SP waren Veerle Slegers en Bernard Gerard.

De Belgen moeten circa 10.000 m3 laag- en middelactief langlopend afval kwijt, en circa 4.000 m3 hoogradioactief afval. Dat willen ze onder de grond stoppen in de Boomse kleiformatie en wel op zo’n manier, dat je er daarna niet meer bij kunt.

De gangen worden dichtgestort. Als er in de honderdduizenden jaren, dat de vaten er liggen te roesten en te bakken een lek optreedt dat het grondwater bedreigt, kun je er niet meer bij. Dat is van belang, omdat de Boomse kleiformatie niet massief is, maar breuksystemen en poreuze tussenlagen bevat. Dit systeem van opslag deugt dus niet. Helaas deugen alle andere systemen van opslag tot nu toe ook niet, want er is er nog niet één operationeel, waar dan ook ter wereld.

Toch willen de Belgen doorgaan. Eind dit jaar zou het Afvalplan aangeboden worden aan de regering. Begin 2011 zou de regering een principebesluit nemen. In 2013 of 2014 zou de regering een locatie gaan zoeken. Hoewel de inspraakprocedure, die onlangs afgerond is, alleen over het principe ging, meende Greenpeace-woordvoerder Glorieux nu al te weten dat de opslag plaats zou vinden in Mol of Dessel, twee gemeenten waar nu ook al nucleaire activiteiten zijn. Het probleem is daarbij dat de Boomse klei in Mol nog meer van het ideale beeld afwijkt als gemiddeld.

Greenpeace is tegen de bouw van nieuwe reactoren zolang het afvalprobleem niet opgelost is. Dat geldt ook voor de SP. Vraag is of dat probleem ooit opgelost wordt. Ondertussen zit men wel met het afval dat nu al geproduceerd is.

In Nederland heeft de regering besloten dat dat afval honderd jaar opgeslagen wordt in een bunker op het terrein van de centrale in Borssele. Relatief is dat de minst slechte oplossing, want je kunt het afval in de gaten houden en ingrijpen als er iets fout gaat. Er blijft iemand verantwoordelijk. In de Belgische opzet worden met het afval ook de verantwoordelijkheid en de financiële aansprakelijkheid begraven.

Het dilemma van voorstanders van kernenergie werd treffend in beeld gebracht door de Bergeijkse CDA-wethouder Van der Meijden. Die heeft zich in no time ontwikkeld tot actievoerder tegen de ondergrondse dump. Maar ondertussen wil zijn eigen partij in de provincie meewerken aan een nieuwe super-kerncentrale in Borssele van 2000MW.

Een uitgebreider verslag kunt u hier (pdf-file) vinden.

Bernard Gerard