Amandelpark elk jaar veiliger

29 september 2013

Amandelpark elk jaar veiliger

In het Eindhovens Dagblad van vorige week zaterdag prijkte met grote letters dat er geïnvesteerd zal gaan worden in groen en in wegen. Althans, als het aan het College van Burgemeester en Wethouders ligt.

Met ‘nieuwe fietspaden en investeren in groen’ lijkt het College in te gaan op de wensen van de raad. Het Amandelpark is hierin al eens eerder onderwerp van gesprek geweest. De veiligheid en de overlast liet zich er te wensen over. De SP heeft hier de nodige aandacht op gevestigd.

SP onderzoek rond het park

In de maand november van het afgelopen jaar is een groep SP’ers op onderzoek gegaan in en om het Amandelpark. In 2010 was er heel wat overlast te bemerken afkomstig van hangjongeren. De SP, maar ook ROOD (de jongeren van de SP), nam deze meldingen serieus en wilde het eens zelf gaan bekijken en ging praten met omwonenden. De eerste keer begin 2011 en naderhand eind 2012. Hierbij zijn al onze bevindingen ingebracht in de raads- en commissievergaderingen.

Zo ook meldingen van omwonenden over de staat van het Amandelpark. Het park werd slecht onderhouden en narigheid kon daarmee sneller ontstaan. Dat waren niet zomaar zorgen die deze omwonenden zich maakten, maar het bleek de realiteit.

De begroeiing van het Amandelpark is een paar jaar terug geheel in orde gemaakt, zodat het overzichtelijk is en er sociale controle kan heersen. Bewoners hadden destijds echter gehoord dat er bezuinigd gaat worden op het groenbeheer. Minder vaak snoeien betekent dat de sociale controle weer afneemt en de kans op rottigheid achter de bosjes groeit.

De SP heeft vorig jaar op 23 oktober hierover een vraag gesteld bij de bespreking van de begroting. De wethouder wees ons op het project Slim City. Een model dat nog moet worden geïmplementeerd om de openbare ruimte op een efficiënte wijze te onderhouden.

Nu blijkt dat ‘groenrenovatie en het vergroten van veiligheid Amandelpark’ een investering waard is van 100.000 Euro. Is dit dan een uitvloeisel van Slim City, een model om de openbare ruimte op efficiënte wijze te onderhouden?

De SP is natuurlijk voorstander van het voorkomen van onregelmatigheden. Als de veiligheid en het veiligheidsgevoel in en om het pas aangepaste Amandelpark vergroot kan worden, dan moeten we dat doen. Kunnen we dit door gewoon onderhoud te plegen, laten we er ‘Slim City’ op los of gaan we 100.000 Euro investeren? Tijdens de komende begrotingsbehandeling, voor de jaren 2014 en verder, zullen we het er nog eens goed over hebben.

Marcel Lathouwers
SP Commissielid Ruimte en Vastgoed

Het gaat beter in het Amandelpark
Overlast Amandelpark echt minder