Overlast Amandelpark echt minder

29 januari 2012

Overlast Amandelpark echt minder

Sinds enige tijd bereiken ons tegengestelde berichten over overlast van hangjeugd rond het Amandelpark in de wijk Vaartbroek. Tijd dus voor de SP om zelf eens poolshoogte te gaan nemen. Op zaterdagmiddag hebben we steekproefsgewijs aangebeld bij de woningen die rond het Amandelpark liggen.

Opvallend was dat veel bewoners geen idee hadden waar we het over hadden. Degenen die eerder wel overlast hadden, zijn tevreden over de aanpak van de gemeente en de politie. Deze mensen ervaren sinds enige tijd minder overlast van hangjeugd en merken dat hun klachten naar het wijkcomité serieus worden genomen. De kinderen worden meer begeleid en ouders worden er actief bij betrokken.

Weinig overlast rond het park

Door bewoners aan de Sonseweg wordt geen overlast ervaren. Wel hoorden we gauw dat er op dit moment veel inbraken zijn in deze straat, zeven in de drie weken. Gelukkig zit de politie er bovenop en zij hadden al een flyer verspreid om de mensen te attenderen.

Het was rustig op straat

Aan de oostkant van het park herkende men de overlast-klachten helemaal niet. "Er gebeurt daar wel eens wat, maar dat kom je overal tegen," was de reactie van een bewoner. Een andere bewoner had last van stank door de kinderboerderij, maar zijn huis lag dan ook pal langs deze boerderij. Bij het volgende huis hoorde je er al niks meer over.

Hoe hoger in het seniorencomplex, hoe minder de klachten

In het seniorencomplex van de Amandelpoort hoorden we dat er ’s avonds, soms tot laat in de nacht, nog steeds hangjeugd is. Dit geeft vooral lawaaioverlast. Hoe hoger je in het gebouw komt, hoe minder de klachten daarvan waren. Sinds enige tijd zijn er buiten het complex felle lampen opgehangen. Dit heeft een goede preventieve werking.

Natuurlijk is het in de winter altijd rustiger op straat, we hebben ons dan ook meteen voorgenomen om aan het eind van zomer nog eens langs de deuren te gaan.

Anke van Hest
Afdelingsvoorzitter SP Eindhoven