Het gaat beter in het Amandelpark

1 november 2012

Het gaat beter in het Amandelpark

Op 29 september is een groep SP-ers opnieuw gaan buurten bij de bewoners en wandelaars in het Amandelpark. We wilden weten of de overlast door hangjongeren echt voorbij is. In 2010 was er namelijk veel overlast van hangjongeren. Toen is er actie ondernomen door gemeente en politie.

In januari 2011 hebben we in de buurt rondgevraagd hoe het ging. Mensen vertelden dat de overlast een stuk was afgenomen. Maar dat was midden in de winter. ’s Zomers zijn er meer jongeren op straat. Daarom hadden we beloofd nog eens langs te komen als de zomer voorbij is, om te kijken of de maatregelen echt geholpen hebben.

Seniorencomplex bij het Amandelpark

We hebben aangebeld bij de mensen die direct naast het park wonen en die in de flat wonen. Van de 79 mensen die we spraken hadden 68 mensen geen last (meer) van de hangjongeren. 11 mensen hebben nog wel overlast of af en toe overlast. Vooral in vakanties. Niemand meldt meer extreme overlast.

Eén bewoner vertelt dat het minder werd sinds de politie en gemeente een voorlichtingsavond gehouden hebben. We hoorden dat de gemeente ook echt wat doet voor de jongeren. Er is een inloop en het jongerenwerk, Bureau Cement, gaat echt aan de slag met de jeugd. Ook is van de zomer een ouder-kind voetbal toernooi georganiseerd in het Amandelpark. Bij enkele huizen hangen bewakingscamera’s en sinds die er hangen en de politie actief reageert op meldingen, is de overlast verdwenen. Wel triest dat dit er voor nodig is, vonden wij.

Rond de vijver ligt nog regelmatig rommel. Een bewoner vertelde dat het onlangs is opgeruimd door de gemeente. Ook staat er graffiti bij de ingang van de flat. Hier hangt nog regelmatig een groepje jongeren, maar mensen voelen zich er niet meer onveilig bij. Meerdere bewoners meldden dat de jeugd keihard met brommers door het park scheurt. Dat is nog een punt wat moet worden aangepakt. Enkele bewoners melden dat in de zomer soms tot vier uur ’s nachts lawaai is uit het park. Mogelijk zou de politie dan wat vaker kunnen rondrijden.

De begroeiing van het Amandelpark is een paar jaar geheel in orde gemaakt zodat het overzichtelijk is en sociale controle mogelijk is. Bewoners hebben gehoord dat er bezuinigd gaat worden op het groenbeheer. Minder vaak snoeien betekent dat de sociale controle weer afneemt en de kans op rottigheid achter de bosjes groeit. Marcel Lathouwers is commissie-lid bij de gemeenteraad en heeft op 23 oktober hierover een vraag gesteld bij het bespreken van de begroting. De wethouder wees hem op het project Slim City. Een model dat nog moet worden geïmplementeerd om de openbare ruimte op een efficiënte wijze te onderhouden. We hopen dat de wethouder door de vraag toch extra aandacht aan dit probleem gaat geven. Omdat we daar niet zeker van zijn, zal de SP fractie het kritisch blijven volgen.

Aartje van Oostenbrugge
Redactie SP Eindhoven