Brexit

26 juni 2016

Brexit

De media kwamen superlatieven tekort om de ‘ramp’ te beschrijven die Brexit heet. Crisiscentra werden bemand en zelfs Bolkenstijn is de hele nacht opgebleven. Alle verloven van beurshandelaren waren ingetrokken en voor de zekerheid werden valiumpillen gratis verstrekt. Een reanimatieteam stond constant paraat.

Maar wat is er nu allemaal aan de hand? De Britten stappen uit de EU, al is dat nog helemaal niet zeker. Zaten die Britten dan in de EU? Het schijnt zo te zijn. Ze doen niet mee aan de euro. Ze doen niet mee aan Schengen. Ze hebben een aparte lagere bijdrage aan de EU. Maar ze hebben wel het hoogste woord in de Europese Commissie. Daarnaast is er helemaal geen Europese Unie, behalve dan een soort vrijhandelszone. We krijgen het nog niet eens voor elkaar om belastingen op elkaar af te stemmen, onze grenzen te bewaken, een monetaire crisis te bestrijden, Griekenland van de ondergang te redden, buitenland politiek te voeren, vluchtelingen op te vangen, etc. Het lukt ons zelfs niet om het Europese bestuur in één plaats te vestigen en om dat bestuur democratisch te laten functioneren.

Dus nogmaals, wat is er nu allemaal aan de hand? Weinig tot niks! Dat de EU niet door haar burgers gedragen wordt kan de regeringsleiders nauwelijks ontgaan zijn. Stemden Nederland en Frankrijk niet tegen de Europese grondwet? Wist men niet dat Noordwest Europa, Zuid Europa en Oost Europa allesbehalve een eenheid vormen? Dat de Britten nu tegen Europa gestemd hebben kan dan toch geen verrassing zijn. Als we alle Europeanen zouden laten stemmen over de EU zou de uitslag waarschijnlijk nog negatiever zijn.

De EU is niet van de Europeanen; ze is van de corporates, de grote bedrijven en de banken. Zij hebben grenzeloos geprofiteerd van de EU. Zij hebben de natiestaten tegen elkaar uitgespeeld met hun belasting rulings. Zij maakten grote winsten uit de ellende van de Grieken, Portugezen en Spanjaarden. Van hen mogen we niet weten wat er omgaat in TTIP en CETA. En nu zijn zij het die moord en brand schreeuwen. De beurzen zakken, dat is het probleem. De grote winsten die ze maakten en in hun geldpakhuizen opsloegen en hun verliezen die ze afwentelden op de Europese belastingbetalers; dat komt nu in gevaar. De financiële economie barst uit zijn voegen, terwijl de reële economie zo goed als stil staat.

Dus wederom, wat is er nu allemaal aan de hand? Misschien wel iets heel moois. Misschien krijgen de burgers weer het democratische heft in handen. Het recht van welzijn voor de 99% boven de welvaart van de 1% super rijken. Een einde aan de neoliberale hebberigheid. Als we dat voor elkaar hebben ontstaat er misschien een EU.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.