Binnenstadsvisie vastgesteld

2 oktober 2016

Binnenstadsvisie vastgesteld

In de afgelopen raadsvergadering is de Binnenstadvisie unaniem vastgesteld door de gemeenteraad. Tegelijkertijd wordt er in de komende begroting van 2017 negen miljoen uitgetrokken voor de verbetering van de openbare ruimte in de Binnenstad. Ook wordt het Stationsgebied aangepakt zodat het mooi visitekaartje wordt voor onze stad.

In het coalitieakkoord is afgesproken dat we een Binnenstadvisie gaan opstellen waarbij we lijnen gaan uitzetten om de Binnenstad te transformeren naar een plek waar Eindhovenaren en bezoekers zich thuis voelen. We accepteren geen tweedeling.

De Binnenstadvisie is vastgesteld door de gemeenteraad na een periode waarin met allerlei belanghebbenden is gesproken over de richting waarin we de binnenstad moeten veranderen.

Er zijn ontwikkelingslijnen vastgesteld op basis waarvan we een uitvoeringsprogramma gaan opstellen. De bestrating ('rode steentjes') zal daarbij worden aangepakt, de binnenstad wordt vergroend en de dominantie van de auto wordt verminderd. Het uitvoeringsprogramma zal opnieuw in overleg met de bewoners en en de belanghebbende worden opgesteld.

De gemeenteraad vroeg speciale aandacht voor de betaalbaarheid van de binnenstad. Er komen extra bankjes in de openbare ruimte zodat iedereen kan verblijven in de binnenstad. Daarnaast wordt bij de aanbesteding van stationsgebied sociale woningbouw opgenomen.  Er zal daarnaast een conferentie worden georganiseerd over dit thema zodat we concrete doelen kunnen stellen.