SP op Woenselse Markt voor Red De Zorg-manifestatie

26 augustus 2015

SP op Woenselse Markt voor Red De Zorg-manifestatie

Foto: SP

Op 15 augustus waren we met een hele ploeg SP-ers en leden van de AbvaKabo op de Woenselse Markt in Eindhoven. We willen zo veel mogelijk mensen uitnodigen om mee te gaan naar de landelijke manifestatie Red De Zorg op 12 september. Dat lukte; er zijn volop flyers uitgedeeld en meegenomen. Mensen gaan de site opzoeken van de FNV om zich aan te melden. Mensen die vanwege hun handicap, leeftijd of werk niet kunnen maar wel willen komen, lieten zich fotograferen. Zo kunnen ze er niet in persoon, maar wel op de foto bij zijn.

Er zijn opvallend veel mensen die te maken hebben met de negatieve gevolgen van de bezuinigingen op de zorg. Rondlopen met het T-shirt met de tekst "Red de zorg"maakte vele tongen los. Ontslagen, overbelast of bezorgde medewerkers uit de zorg. Een GGZ-cliënt die nu dakloos is, omdat hij de administratie die bij een huis en uitkering horen niet aan kan en de laagdrempelige zorg verdwenen is. Ouderen die minder uren zorg krijgen. Mantelzorgers die even snel een uurtje vrij hadden om naar de markt te gaan en vertellen hoe moeilijk ze het hebben. Kinderen die bezorgd zijn over hun hoogbejaarde ouders die in een andere stad wonen met te weinig zorg. Jongere mensen met een handicap die niet weten hoe ze hun dagen zinvol door kunnen komen omdat er voor hen geen werk en geen dagbesteding meer is voorzien. Kortom het treft bijna alle mensen die op de markt liepen. Dat zijn heel veel kiezers die zich in de steek gelaten voelen.