Eindhovense raad neemt amendement over de Ruit aan

18 juni 2014

Eindhovense raad neemt amendement over de Ruit aan

Tijdens de gemeenteraadsvergadering over de jaarrekening, op dinsdag 17 juni, werd er behalve over de jaarrekening ook nog gesproken over andere zaken. Bijvoorbeeld over de Eindhovense zienswijze op de begroting van het MRE (Metropool Regio Eindhoven).

Over de begroting zelf waren veel partijen het eens, die was in orde. De reden dat de SP dan toch, samen met GroenLinks, PvdA en D66,een wijzigingsvoorstel indiende was dat er in die begroting werd gesproken over de aanleg van 'de Ruit'.

De Ruit is al jaren een doorn in het oog van de SP. Nut en noodzaak achten wij na al die onderzoeken nog steeds niet bewezen, en het geld wat daarvoor is vrijgemaakt kan beter worden besteed aan andere duurzame mobiliteitsoplossingen.

Het wijzigingsvoorstel houdt in, dat de zienswijze van Eindhoven wordt aangevuld met de opmerking dat Eindhoven niet kan instemmen met het besluit over de Noordoostcorridor, en graag ziet dat dit wordt herbestemd als 'Slimme bereikbaarheidsoplossingen voor Zuid-Oost Brabant'. Dit houdt dan ook in dat alle verwijzingen naar die Noordoostcorridor geschrapt moeten worden.

Het wijzigingsvoorstel en de gewijzigde Eindhovense zienswijze zijn uiteindelijk met ruime meerderheid aangenomen.

Corina Lathouwers