Meerderheid gemeenteraad zet Eindhovens erfgoed op het spel

24 april 2013

Meerderheid gemeenteraad zet Eindhovens erfgoed op het spel

Een amendement van het CDA, OuderenAppèl en van de SP om een wijzigingsvoorstel aan te passen heeft het in de gemeenteraad niet gered. Het college van Burgemeester en Wethouders wil het met dit voorstel mogelijk maken dat de bevoegdheid, voor het al dan niet vergunnen van sloop van cultureel erfgoed, grotendeels bij het college komt te liggen.

Onder de noemer 'makkelijker en goedkoper maken voor de eigenaar' om erfgoed te verbouwen, maakt het college en een meerderheid van de raad de kans groter dat dit onherstelbare schade oplevert aan historisch waardevolle panden. Wanneer dit zich voordoet is een stukje Eindhovense geschiedenis verloren gegaan.

Om ervoor te zorgen dat we goed met ons erfgoed om blijven gaan wil de SP de invloed van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit behouden, zodat zij als onafhankelijk orgaan de gemeente kan adviseren over voorgenomen aanpassingen in ons erfgoed. Helaas wil de meerderheid van de raad ons erfgoed overlaten aan de waan van de dag en zet de kennis en het inzicht van deze commissie buiten spel.

Een naar bijkomend verschijnsel is het feit dat hiervoor nu expertise moet worden ingehuurd om informatie en advies in te winnen, wanneer beoordeeld moet worden wat we met ons erfgoed moeten doen. Dit gebeurt dan bij de Rijksdienst voor Gebouwen. Dit feit kost niet alleen een bak met geld, maar het ingehuurde advies mist ook de 'feeling' met de stad.

Het is dus een kwestie van tijd en van smáák welke geschiedenis bewaard mag blijven en welke gesloopt mag worden. In de toekomst is er in Eindhoven geen plaats meer voor onze geschiedenis.

Het raadsvoorstel van het college vindt u hier (pdf-file).

Marcel Lathouwers
Commissie Ruimte en Vastgoed