Meer een boekenkast dan een openbare bibliotheek

29 maart 2013

Meer een boekenkast dan een openbare bibliotheek

“Beter iets dan niets!” Zo reageerde veel volwassenen en kinderen op de vraag “Bent u tevreden over de biep-punten” afgelopen week. De SP stond een middag bij de school en de winkels in het Karregat en bezocht zorgcentrum Berckelhof. Al gauw bleek dat de bieb-punten niet te vergelijken zijn met de situatie van voor 1 januari 2012 toen filiaal Herzenbroeken nog gewoon open was.

De SP heeft het afgelopen jaar steeds kritische geluiden laten horen over de rigoureuze bezuinigingen op de bibliotheek in Eindhoven. Nu er twee rapporten uit zijn (Pilot Tongelre) vonden we het weer tijd om zelf met de gebruikers (en niet gebruikers) in gesprek te gaan. Onze insteek was vooral om ervaringsverhalen van de gebruikers zelf te horen. Dat spreekt toch meer aan dan cijfers over tevredenheid en percentages in rapporten.

Voor de ingang van het Karregat

Voor de school in het Karregat bleek, dat de meeste kinderen gebruik maken van het bieb-punt op school. Ze zijn blij dat deze mogelijkheid er nog wel is. Maar voordat je nog iets meer vroeg, kreeg je meestal spontaan te horen “Maar als de bieb weer terug komt in het Karregat dan zou dat veel fijner zijn”. Het beperkte aantal boeken dat men mee mag nemen (2 stuks), de beperkte collectie (vooral voor de iets ouderen kinderen) en het gebrek aan de deskundigheid van de vrijwilligers (met meteen de opmerking “Ze doen wel hun best hoor!”) waren de top drie van gemiste zaken.

Iedereen probeerden we te spreken

Over bieb-punt Berkelhof hoorden we als grootste minpunt de beperkte collectie en het ontbreken van deskundige medewerkers. Een aantal mensen had wel geprobeerd om bij het bieb-punt Berckelhof boeken te lenen, maar na een paar maanden zijn ze ermee gestopt.

Verder kwam het gemis van boeken voor de allerkleinste (onder de 4 jaar) en jong volwassenen meermalen aan de orde. Als je voor iedereen geschikte boeken wil hebben, dan moet je nu naar drie locaties. En mensen die dat doen hebben we weinig gesproken.

Meer een boekenkast dan een openbare bieb
Meermalen hoorde dat men het bieb-gevoel misten en dat de nieuwe situatie geen prettige bieb-beleving oplevert. Dit bleek voor velen de reden om minder of niet meer te gaan. Ook misten men een ontmoetingsplaats voor volwassenen en kinderen. Alle drie belangrijke zaken die in de rapporten niet naar voren komen.

De conclusie van een van de rapporten ‘De Pilot Tongelre is een succes gebleken’ delen wij na een middag praten met de gebruikers dus niet. Na afloop van al deze gesprekken moesten we concluderen dat de bieb-punten met geen mogelijkheid te vergelijken zijn met de oude situatie van voor 1 januari 2012. Het vergelijken van de oude en de nieuwe situatie is eigenlijk zoiets als appels met peren vergelijken. En daarvan weten we ook dat dit niet kan.

Anke van Hest
Afdelingsvoorzitter SP Eindhoven