Eindhovenaren zorgen goed voor elkaar

31 maart 2013

Eindhovenaren zorgen goed voor elkaar

Op zaterdagmiddag gingen we met 15 SP’ers de straat op om van mensen te horen hoe zij denken over de bezuinigingen op de zorg. Men blijkt veelal goed op de hoogte te zijn van wat dit voor effect heeft op hun eigen leven. Iedereen heeft namelijk zorg nodig, of kent iemand die dit nodig heeft.

Vandaar de verontwaardiging van mensen die dit nog niet zo sterk inzagen als menigeen. Sommigen zagen de ernst van de zaak er nog niet van in. Hopelijk beseft iedereen nu waar overheidsbesluiten naar leiden. Een ramp.

Een flinke groep SP-ers

‘Je kunt straks aan iemands gebit zien of hij of zij een dikke portemonnee heeft of niet’, was een gehoorde reactie van één van de mensen die we spraken in het centrum van de stad. Daar gaat het inderdaad naartoe. Dat is een realistisch beeld geworden, helaas.

Thuishulp zonder werk

Alle SP’ers die deelnamen hadden een taakje om iets uit te beelden. Twee waren verkleed als thuishulp zonder werk, één was een uit de zorginstelling weggestuurde jongen die geen geld meer had om verzorgd te worden, een ander als mantelzorger die maar wat graag van haar lastige moeder in de rolstoel af wilde. Het was een groot festijn van herkenning, want mensen zagen al gelijk dat ze een onmogelijke taak of onmogelijk leven hadden.

Respectloos aan de kant gezet

Het werd door velen als respectloos gezien dat ervoor wordt gekozen om mensen die hulp nodig hebben aan de kant te zetten, als ook diens verzorgers. We gaven de passanten een krantje mee: ‘Zorg voor elkaar’ van de SP en vermelden dat 6 april een manifestatie is in Den Haag. Lees hier: ‘Zorg ijskoud gekort: maart actiemaand ‘Zorg voor elkaar’.

Wilt u mijn veters strikken, want ik heb geen hulp meer

Het was een koude, maar toch ook weer een warme dag. Eindhovenaren beloven goed voor elkaar te zullen zorgen, dan doen wij dat ook.

Marcel Lathouwers