Zorg ijskoud gekort: maart actiemaand ‘Zorg voor elkaar’

8 maart 2013

Zorg ijskoud gekort: maart actiemaand ‘Zorg voor elkaar’

Maart wordt voor de SP de actiemaand ‘Zorg voor elkaar’. Want we willen toch allemaal een goede en betaalbare zorg. Dat is toch het kenmerk van een beschaafde samenleving, waarin betrokkenheid op elkaar en solidariteit nog iets betekenen. Of Niet?

Ondanks het feit dat we in een van de rijkste landen van de wereld leven, doet de huidige VVD-PvdA regering er alles aan om het vertrouwen van mensen in de toekomst te ondermijnen. Of het nu om de werkloosheid, het consumentenvertrouwen, de huurprijzen, de problemen voor starters, het leenstelsel, de dramatische bezuinigingen in de zorg gaat of het afschuiven van zaken naar gemeenten gaat zonder daar de financiële middelen voor te geven, dit kabinet maakt de verkeerde keuzes en drukt op de verkeerde knoppen.

Zorg voor elkaar

Het is aan ons als SP om het verzet tegen dit kabinet, dat de rekening van de crisis bij de verkeerde mensen legt, te mobiliseren. De verontwaardiging onder de mensen richt zich op dit moment sterk op een kwestie die vrijwel iedereen raakt: de plannen van de regering om de zorg af te breken. Dat dreigt de regering te doen door fors te bezuinigen, de marktwerking in de zorg te bevorderen, de werkgelegenheid in de zorg te ondermijnen en door de mensen die in de zorg werken op de nullijn te zetten.

Daarom gaan we de komende weken op verschillende momenten op pad in Eindhoven en omgeving (zie agenda). Om mensen onze ‘Zorg voor elkaar’ krant aan te bieden maar ook te luisteren wat iedereen er van vind en wat de gevolgen nu al zijn. Op die manier werken we toe naar de grote landelijke protestdag tegen de bezuinigingen op de zorg, die op initiatief van de vakbond Abvakabo op zaterdag 6 april plaatsvindt in Den Haag.

We hopen zoveel mogelijk mensen te mobiliseren, werkers in de zorg, gebruikers van de zorg en familieleden van mensen die zorg nodig hebben, om op 6 april mee te gaan. Die demonstratie in Den Haag – nadere gegevens volgen – moet een massaal en helder signaal aan de regering worden dat het zo niet verder kan.

Anke van Hest
Afdelingsvoorzitter SP Eindhoven

Meer weten hierover zie www.strijdvoorthuiszorg.nl