h

Tussenrapportage geluidsmeetpalen Best-Zuid

7 december 2012

Tussenrapportage geluidsmeetpalen Best-Zuid

De gemeente Best heeft op haar website een tussenrapportage gepubliceerd van wat de vier meetopstellingen van Geluidsnet in Best-Zuid aanwijzen.

Die punten liggen als volgt:

meetpunten

Ze meten dit:

meetresultaten

Het gaat om een meting over een half jaar. Er is dus nog niet wat definitiefs over te zeggen. Op voorlopige basis kunnen de volgende zaken worden opgemerkt:

  1. Langs het spoor is het spoor de belangrijkste geluidsbron, en op de andere drie punten het weglawaai;
  2. Qua herrie is de ene trein de andere niet. Zo ook vliegtuigen. Daar zit nogal wat spreiding in;
  3. Alleen onder de directe aanvliegroute van de vliegtuigen ligt het jaargemiddelde tot nu toe boven de 48 Lden (de voorkeursgrenswaarde uit de oude Wet geluidshinder). Boven deze waarde 48 begint de hinder merkbaar te worden. In het plaatje is dat de 51 dB Lden in Best Zuid-oost (officieus iets onder de 30 Ke). Zo’n 2600 vliegtuigpassages veroorzaken in Zuid-Oost een piekgeluid van 75 dB(A) of hoger;
  4. Scheepvaart- en industrielawaai is in de metingen niet apart zichtbaar;
  5. Evenementen op Aquabest zijn wel zichtbaar, maar hebben geen merkbare invloed op de Lden – waarde over langere termijn;
  6. Voor weg- en raillawaai zijn de metingen vergeleken met de berekeningen. Dat klopt redelijk;
  7. De voorkeurswaarde uit de oude Wet geluidshinder voor treinen is 55 dB Lden . Daar zit de meting boven, maar het is een grotendeels onbewoond gebied;<./li>
  8. Er is cumulatie van geluid te zien, maar die is niet sterk. Cumulatie vindt plaats als de staaf “totaal” zichtbaar hoger is dan de grootste andere staaf. Dat is bijvoorbeeld zo in Zuid-oost en Villawijk. Dat het effect niet zichtbaarder is, komt door de logaritmische dB – schaal. Daardoor is cumulatie alleen zichtbaar als twee bronnen ongeveer even sterk zijn.

Bernard Gerard

U bent hier