Meerderheid raad steunt SP motie tegen bezuinigingen in de zorg

5 december 2012

Meerderheid raad steunt SP motie tegen bezuinigingen in de zorg

De media staat inmiddels vol over de bezuinigingen uit het regeerakkoord die op de gemeente afkomen. 'Huilende cliënten en grote zorgen' kopte een artikel uit het ED. 'Doemen geraniums weer op voor gehandicapten?' Schreef onder andere wethouder Scholten (GroenLinks).

De verantwoordelijkheid om mensen zorg te bieden, zodat ze langer thuis kunnen wonen verhuist geheel van de landelijke overheid naar de gemeente. De AWBZ wordt fors gekort en gaat alleen nog over de zware zorg waarbij mensen in een instelling wonen. Gemeenten zullen deze zorgtaken met veel minder geld moeten doen dan nu het geval is bij de landelijke overheid. Gemeenten krijgen een korting van 25 procent voor nieuwe taken en maar liefst 75 procent op de huishoudelijke verzorging.

Reportage Studio040

De voorgenomen bezuinigingen van het kabinet zijn op zijn minst kortzichtig te noemen. Vereenzaming, verwaarlozing en vervuiling zullen veel vaker voor gaan komen. Ook zal het aantal zorgmijders stijgen. Het mag duidelijk zijn dat uitgestelde zorg mogelijk risico's met zich meebrengt.

Ook zal de zorgdruk voor mantelzorgers groeien. Mantelzorg doen zij vrijwillig, maar in de toekomst zal er sprake zijn van gedwongen mantelzorg omdat er niets anders voor handen is. Dit zal familiebanden onder druk zetten en dwingt ook minderjarige kinderen zorgtaken te doen voor hun ouders.

De Eindhovense gemeenteraad sprak zich tijdens de raadsvergadering van dinsdag 4 december in een meerderheid uit tegen deze grove bezuinigingen en steunde de actuele motie van de SP. Alleen PvdA, VVD en Leefbaar Eindhoven stemden tegen de actuele motie.

De PvdA vond het vanzelfsprekend, dat zij de motie niet steunden. Volgens deze partij zouden heel veel zaken niet ‘inzichtelijk’ zijn. Dit terwijl de PvdA samen met de VVD verantwoordelijk zijn voor dit regeerakkoord.

De actuele motie roept het college van Burgemeester en Wethouders van Eindhoven op om per brandbrief publiekelijk afstand te nemen van deze grove bezuinigingen.

Het tweede punt uit de actuele motie, het college opdracht te geven een inschatting te maken van de gevolgen voor Eindhoven van deze bezuinigingen, werd tijdens de vergadering uit de motie geschrapt. Wethouder Scholten gaf aan dat het college hier al mee bezig is.

Lees ook 'SP roept college op om brandbrief te sturen tegen bezuinigingen in de zorg'.

Ernest Maas
Raadslid SP Eindhoven