Wethouder Schreurs neemt haar verlies

1 november 2012

Wethouder Schreurs neemt haar verlies

Op dinsdag 30 oktober vergaderde de commissie Cultuur over het voorstel van het college onder de naam: Transitie bibliotheekwerk. Hiermee wilde wethouder Schreurs een voorschot nemen op de definitieve besluitvorming voor de bezuinigingen op de bibliotheek, voor wie het nog niet weet: de subsidie wil het college halveren van zes naar drie miljoen…

Omdat het allemaal zo lang duurt en er zo veel onzekerheden zijn voor het personeel, wilde de wethouder alvast in een stevig tempo beginnen met het sluiten van de zeven filialen. Tegelijkertijd wil ze in alle basisscholen van de stad een boekencollectie realiseren. De bibliotheekpunten in de ouderencentra mogen er ook komen, als ze de bibliotheek maar niks kosten.

Reportage Studio040

Kortom: een heel raar plan.

In mijn bijdrage (pdf-file) heb ik enkele zaken benadrukt: wij zijn het sowieso oneens met de gigantische bezuiniging, wij zien de bibliotheek als een culturele instelling en wij vinden dat de bibliotheek laagdrempelig en toegankelijk voor iedereen moet zijn.

Daarnaast heb ik mijn verbazing uitgesproken over het gebrek aan designinbreng, een paradepaardje van de wethouder. In het geval van de bibliotheek berust zij: de mensen lezen steeds minder, dat accepteren wij. Extra vreemd daarbij is dat dit college gaat voor eigen kracht, dus voor zelfredzame burgers in sterke wijken, maar tegelijkertijd de buurthuizen, VTA’s en andere ontmoetingsplekken verwaarloost, negeert of opheft. Terwijl daar nu juist prachtige mogelijkheden liggen voor die broodnodige buurtontmoeting die zo mooi gecombineerd kan worden met bibliotheekpunten. Volgens de SP is dat pas echt design!

De SP stond niet alleen in de kritiek: behalve D66 hadden alle fracties twijfels bij het plan.

De wethouder nam haar verlies: zij komt snel met analyses over plekken in de wijken waar ontmoet en gelezen zou kunnen worden, de sluiting van filialen is voorlopig van de baan.

Ans Heesterbeek
Raadslid SP Eindhoven