Amendement SP over N69 verworpen

10 mei 2012

Amendement SP over N69 verworpen

Afgelopen dinsdag, 8 maart, werd het raadsvoorstel “Ondertekening concept gebiedsakkoord Grenscorridor N69” in de Eindhovense gemeenteraad besproken. Het raadsvoorstel vraagt de gemeenteraad in te stemmen met de voorkeursvariant “west-parallel”.

De SP heeft samen met GroenLinks een amendement en twee moties opgesteld om de gemeenteraad voor de zogenaamde “west-midden 1” variant te laten kiezen. De meerderheid van de raad sprak zich echter uit voor de “west-parallel”.

Spandoek van het Platform N69

De SP is van mening dat de “west-parallel” voor uitstel zal zorgen van de HOV-lijn (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) naar Valkenswaard. Deze is pas voor na 2022 gepland. En dan is het nog maar de vraag of er een HOV-lijn in Aalst aangelegd kan worden. Aalst blijft met de “west-parallel” nog steeds zitten met driekwart van de vroegere verkeersstroom. Dit zijn nog altijd ruim 17.000 auto's. Dit aantal auto's en een HOV-lijn door Aalst wordt bijzonder krap. Een vergelijking van wethouder Helms (VVD) met de situatie op de Montgomerylaan in Eindhoven gaat hier echt niet op.

Verder doorkruist de “west-parallel” het authentiek beeksysteem van de Keersop in de lengterichting, een uniek Europees beschermd Natura 2000 gebied dat deel uitmaakt van de ecologische hoofdstructuur. Dit gebied is zo uniek, dat het niet te compenseren is. Het is geen kwestie van ergens een aantal bomen terug planten. Beschadiging aan dit gebied betekend dat het voor altijd verloren is. Naast het verlies kunnen de kosten voor aanleg door dit gebied veel hoger uitvallen, dan dat nu wordt aangenomen.

En ook het ministerie van Infrastructuur en Milieu komt met een waarschuwing. De in de “west-parallel” geplande aantakking van de N69 op de A67 zal tot extra files lijden op deze A67 waardoor er extra rijstroken nodig zijn om deze op te lossen. Extra rijstroken die extra geld kosten en voor nu is het nog onduidelijk wie deze moeten betalen.

Overleg tussen Platform N69 en SP voor de vergadering

De SP is voorstander van de zogenaamde “west-midden 1” variant die in de Milieu Effect Rapportage (MER) van de provincie als tweede keuze naar voren kwam. Deze variant wordt gedragen door de bewoners en belangenverenigingen verenigd in Platform N69. Doorkruist geen Natura 2000 gebied en maakt voor een groot deel gebruik van bestaande wegen.

En als je kijkt naar de huidige situatie, dan gaat ongeveer de helft van het vrachtverkeer nu al vanaf de grensovergang Lommel via de Fressevenweg en de N397 naar de A67 bij Eersel. Buiten dit is de “west-midden 1” variant is fasen aan te leggen. In het huidige economische klimaat zeker niet onbelangrijk.

Waar een wil is, komt geen weg

Het amendement en de twee moties haalden helaas geen meerderheid in de gemeenteraad. Opmerkelijk was hierin de rol van de Eindhovense PvdA, Leefbaar Eindhoven en de LPF. Deze lieten in een voorafgaande discussieronde doorschemeren voor de “west-midden 1” variant te kiezen. Maar in de uiteindelijke raadsvergadering ging hun keuze uit naar de “west-parallel”. Wat er in die twee weken reces met hun standpunt is gebeurd is voor de SP een raadsel.

Kortom: volgens de SP heeft de west-midden 1 variant meer voordelen dan de “west-parallel”. Jammer dat een meerderheid van de Eindhovense gemeenteraad daar anders over denkt.

Ernest Maas
Raadslid SP Eindhoven

Het raadsvoorstel (pdf-file)
Het amendement (pdf-file)