Weinig leven in bibliotheekpunt Berckelhof

1 januari 2012

Weinig leven in bibliotheekpunt Berckelhof

Woensdagmiddag hebben we een bezoek gebracht aan het nieuwe bibliotheekpunt in verpleeg- en verzorgingshuis Vitalis Berckelhof. In de folder staat dat 'het een zelfservicepunt is waar je eenvoudig zelf je materialen kan lenen' en 'het brengt met een gevarieerde collectie voor volwassenen de bibliotheek nog dichter bij u!'. Dat klopt als je in de buurt woont van de Berckelhof en je verstand hebt van computers.

In het uur dat wij aanwezig waren, was het erg rustig. We hebben vier bieb-bezoekers gesproken. Deze waren redelijk tevreden. Twee keer hoorde we dat het jammer is dat niet duidelijk is welke boeken hier aanwezig zijn. Maar tussen de regels door hoorde je duidelijk dat men liever een gewone bieb zou hebben. We hebben een paar bewoners gevraagd naar hun ervaringen met het bibliotheekpunt. Hun reactie was positief, maar niemand die woensdag voorbij kwam maakt gebruik van het zelfservicepunt.

Erg rustig bij het bibliotheekpunt

We zijn ook in gesprek geweest met de zeer gemotiveerde vrijwilligers. Zij hebben wel even moeten wennen. Na enkele opstartproblemen en kinderziekten van de computer, loopt het nu beter. Elke dag zijn er twee vrijwilligers aanwezig van 13.00 tot 15.30 uur. Als de bieb-bezoekers wat meer willen weten of uitleg willen over de computer dan moeten de bezoekers in die tijd komen. "Voor de ouderen is het zelf inleveren en meenemen moeilijk" zo vertelde een van de vrijwilligers. "Het kan dus ook goed zo zijn dat de mensen de boeken gewoon zo meenemen. Het bibliotheekpunt gaat na sluitingstijd niet op slot." Het bibliotheekpunt ligt in een van de gangen van Berckelhof. Het is dus ook niet in kaart te brengen of er tussendoor geen boeken en tijdschriften verdwijnen.

De sfeer in dit filiaal lijkt veel op de sfeer van de andere bibliotheken. Je kan zien dat daar veel aandacht aan is besteed. De leestafel is alleen om te lezen, de koffie moet je in het restaurant drinken. Het kopieerapparaat staat er als nieuw bij. Zo ook de twee computers. Jammer dat die hier nog niet ontdekt zijn. Wie weet gaat dit veranderen als per 1 januari 2012 het filiaal in het Karregat echt dicht gaat.

De proef op deze locatie duurt tot juni 2012. Dan zal blijken of er nog boeken over zijn.

Anke van Hest
Afdelingsvoorzitter SP Eindhoven