Eindhoven Airport: kies voor een volwassen milieuaanpak en volg Schiphol niet!

6 november 2011

Eindhoven Airport: kies voor een volwassen milieuaanpak en volg Schiphol niet!

In juli 2011 hebben burgemeester en wethouders eerdere vragen van de Eindhovense SP beantwoord over geluidsmeting rond Eindhoven Airport. B&W willen het net zo “professioneel en kostenefficiënt” gaan doen als bij Schiphol. De bestaande palen rond de vliegbasis konden daarbij ingeschakeld worden. Schiphol heeft ook van die palen. Reden om uit te zoeken hoe het bij Schiphol ging.

Schiphol
Schiphol heeft een tweesporenaanpak: enerzijds de omgang met het publiek, anderzijds de handhaving van geluidsregels.

Rond Schiphol liggen handhavingspunten, elk met een geluidsplafond. De vliegbewegingen werden tot voor kort omgerekend tot uitkomsten die in elk punt onder de norm moesten liggen. Voor de handhaving wordt niet gemeten.
Daarnaast staan er 29 zogenaamde NOMOS-palen (NOise MOnitoring System). Die palen meten (technisch beperkt) geluidsniveau’s. De uitkomsten worden niet gebruikt voor de handhaving, maar alleen om het publiek voor te lichten. De NOMOS-site biedt taartdiagrammen over het baangebruik en plaatjes met momentane waarden en een herrie-top vijf. De palen scheiden geen Lden of Ke af, de gebruikelijke handhavingseenheden.

“Tot voor kort” suggereert inderdaad een verleden tijd. Hans Alders heeft een nieuw experiment bedacht, het Vliegen Volgens Afspraak (VVA). Daarin wordt sinds november 2010 op het totale aantal vliegbewegingen (510000) en een “totale hoeveelheid geluid” gehandhaafd. Verder bestaat het systeem uit baanbeheerprotocollen. Het experiment loopt t/m oktober 2012.

Als reden voor VVA werd opgegeven dat het handhavingssysteem erg ingewikkeld was. De 6 banen van Schiphol leiden tot veel belangentegenstellingen en moeilijke keuzes.

Eindhoven
De negen NOMOS-palen in Eindhoven meten wel, maar omdat Defensie elke militaire vlucht wil schrappen komt er niets naar buiten. Onduidelijk is hoe Schiphol daarmee zal omgaan. De geluidsbelasting wordt tot nu toe berekend. Omdat Eindhoven maar één startbaan heeft, valt er niets te kiezen. De zaken liggen dus een stuk simpeler.

Eindhoven Airport
Eindhoven Airport / Foto: Rob de Kruif

De SP heeft vervolgvragen gesteld. Daarin wordt toegewerkt naar zes beginselen:

1. Er komt een systeem van minstens negen handhavingspunten, waarop een geluidsplafond wordt vastgesteld. Vliegbewegingen worden jaarlijks in elk handhavingspunt omgerekend naar een uitkomst en vergeleken met de norm;
  2. De beheerders krijgen de opdracht maatregelen te nemen als de norm wordt overschreden;
  3. De NOMOS-palen staan in een handhavingspunt en verrichten metingen, die naast de berekening worden gelegd. Verschillen worden gebruikt om het rekenmodel te verbeteren;
  4. Het beheer van de palen komt in onafhankelijke handen;
  5. De reken- en meetresultaten komen in een publiek jaarverslag te staan;
  6. Er komt een volwassen klachtenorganisatie.

Beginsel 1) en 2) leiden er samen toe dat de startbaan net zo behandeld wordt als een snelweg in de nieuwe Wet Geluidshinder (welk onderdeel is overgeheveld naar de Wet Milieubeheer).
Beginsel 3) ondervangt de inherente beperkingen van rekenmodellen. Die werken met gemiddelde vliegtuigen, verouderde gegevens en optimale piloten. De werkelijkheid kan afwijken. Bij Schiphol kwamen experimentele metingen systematisch wat hoger uit dan de berekeningen.
Beginsel 4), 5) en 6) richten zich ertegen dat het bodemloze wantrouwen tegen Schiphol niet in die mate overslaat naar Eindhoven.

Bijgevoegd de tekst van de vragen en een bijlage daarbij die dieper op de materie ingaat.

Nadere informatie bij Bernard Gerard, 040-2454879, bjmgerard@gmail.com.

Bernard Gerard
Coördinator 10 geboden voor Eindhoven Airport - platform