h

Strategische MobiliteitsAgenda 2012-2025

17 september 2011

Strategische MobiliteitsAgenda 2012-2025

Dinsdag 13 september stond de "Commissienotitie Strategische MobiliteitsAgenda 2012-2025" op de raadscommissieagenda. Moeilijke woorden voor een ambitieus plan van het college.

Wat is er aan de hand? Het centrum van Eindhoven wordt erg veel gebruikt voor doorgaand verkeer. Vooral verkeer van noord naar zuid, dus dwars door de stad. Door haar aanwezigheid veroorzaakt dit verkeer op zichzelf al veel overlast in het centrum, maar de uitlaatgassen zijn een nog veel groter probleem. Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, kortweg RIVM, kwam onlangs nog met een waarschuwing dat Eindhoven dicht tegen de maximaal toegestane waarde fijnstof zit.

Scenario 4, het sectorenmodel
Scenario 4, het sectorenmodel

Behalve dat dit zeer slecht voor de gezondheid is, kan het ook nadelige gevolgen voor nieuw te bouwen projecten hebben, daar deze niet mogen worden gerealiseerd als de lucht ter plekke te vuil is.

Vandaar dat het college met een aantal voorstellen komt om het verkeer, dat niet in het centrum zelf moet zijn, hier dan ook te weren. Deze voorstellen zijn uitgewerkt in een viertal scenario's waarbij, om het eenvoudig te zeggen, ieder scenario een stap verder gaat. Zie hiervoor bijlage 2 (pdf-file).

Het CDA, een fel tegenstander van dit plan, begon meteen te roepen dat deze plannen niets anders zijn dan automobilisten pesten. De SP ziet dit anders. Deze plannen stimuleren inderdaad het gebruik van de fiets en het openbaar vervoer, maar de auto kan echt nog gewoon het centrum in en de parkeergarages blijven bereikbaar. De SP heeft dan ook een voorkeur uitgesproken voor variant 4 (zie afbeelding), de meest vergaande variant.

In deze variant is het centrum van Eindhoven verdeelt in vier sectoren. Doorgaand verkeer van noord naar zuid, maar ook van oost naar west is niet meer mogelijk. De doorstroming op de ringweg rond het centrum wordt verbeterd en automobilisten die in een van de sectoren moeten zijn kunnen deze bereiken vanaf de ring. Verkeer van de ene sector naar een andere zal ook via de ring moeten gebeuren. Openbaar vervoer en fietsroutes lopen wel gewoon door het centrum.

De bereikbaarheid van parkeergarages blijft gegarandeerd en op de ring en de invalswegen komen borden met parkeerinformatie. Punt van zorg blijft de parkeerdrukte die in de omliggende wijken kan ontstaan. Ook het college beaamt dit en neemt dit mee in de verdere plannen.

Natuurlijk kwam tijdens de vergadering de opmerking dat auto's steeds schoner worden. Dit is een ontwikkeling die inderdaad gaat doorzetten en de gemeente stimuleert het gebruik van de elektrische auto. Maar er moet nog veel gebeuren wil de luchtkwaliteit verbeteren en dit is maar een deel van het probleem; het verkeersprobleem in het centrum blijft.

De raad neemt eind volgend jaar het definitieve besluit. De SP blijft de ontwikkeling kritisch volgen.

Ernest Maas
Raadslid SP Eindhoven

Bijlage 1: Ambities, doelstelling en probleemanalyse Strategische MobiliteitsAgenda 2012-2025 (pdf-file)
Bijlage 2: Scenario’s Centrum binnen de Ring 2025 (pdf-file)
Bijlage 3: Integraal Afwegingskader Strategische MobiliteitsAgenda 2012-2025 (pdf-file)

U bent hier