Meer bezoekers wijkbibliotheek dan stedelijk Van Abbe

4 augustus 2011

Meer bezoekers wijkbibliotheek dan stedelijk Van Abbe

Van 14:30 tot 15:30 uur hebben we woensdagmiddag gepost voor het Van Abbe museum en voor het wijkfiliaal van de bibliotheek in de Achtse Barrier. Bij het wijkfiliaal hebben we ruim 40 bezoekers geturfd. Raad eens hoeveel mensen er voor het museum kwamen?

Twaalf personen, waaronder één kind, zijn het museum gebouw binnen gelopen. In die periode zijn er zes andere mensen, waaronder één kind het gebouw uitgekomen. Welgeteld 18 bezoekers voor de stedelijke voorziening. Op een regenachtige dag zou je denken dat de meeste mensen toch wel binnen vertier zoeken.

Het was rustig bij het Van Abbe museum

Vlak voordat we aankwamen had de bibliothecaresse 3 nieuwe leden mogen inschrijven. Zou het van Abbe op die dag ook 3 nieuwe museumkaarthouders hebben ingeboekt? Wij zijn benieuwd.

Veel interesse voor onze actie

Het wijkfiliaal heeft 2908 leden. Er zijn ongeveer 200 mensen met een XL-abonnement, die extra boeken lenen. De bieb leent ook grote letterboeken uit voor mensen met een visuele handicap. Voor deze mensen heeft de bibliotheek een hele belangrijke
functie. Er is niet zomaar vervanging te vinden. Wij vragen ons af of het Van Abbe museum ook haar culturele bijdrage levert in het leven van Eindhovenaren met een visuele handicap.

Soms werden er hele verhalen opgeschreven

Waarom moet het Van Abbe dan bijna niets bezuinigen terwijl het wijkfiliaal van de Bibliotheek, dat lokaal een heel belangrijke functie heeft, wordt wegbezuinigd? Dat vroeg een groot aantal mensen uit de wijk zich ook af. Goeie vraag om aan de wethouder te stellen. We zijn benieuwd of ze daar een bevredigend antwoord op heeft.

Er waren ook de nodige interessante gesprekken

Aartje van Oostenbrugge
Redactie SP Eindhoven