Onze bieb wegbezuinigd? Dat kan toch niet!

24 juli 2011

Onze bieb wegbezuinigd? Dat kan toch niet!

Dit was de reactie van veel mensen bij de bieb op het Nederlandplein en ook in Vaartbroek. Er kwam direct iemand op het raadslid Bianca van Kaathoven af die het allerbelachtelijkst vond dat er wel geld geregeld kon worden voor PSV, maar niet voor de bieb waar veel mensen in de wijk gebruik van maken.

De aanwezige SP-ers die voor deze actie ook bij andere wijkfilialen van de bibliotheek geweest zijn, hebben dit vaker gehoord. Ook: “Ze hebben wel geld over voor zaken waar niemand hier gebruik van maakt, zoals het Van Abbemuseum of Plaza-Futura, maar het ontmoetingspunt wat hier in de wijk nog over is halen ze weg!” hoorden we vandaag vaak.

Al snel veel reacties

In Vaartbroek is de bibliotheek het enige ontmoetingspunt in de wijk. Bijna dagelijks zitten jong en oud aan de leestafels gezamenlijk te lezen. Er wordt heel wat afgepraat tussen kinderen en ouderen die elkaar anders nooit zouden ontmoeten.

Bianca van Kaathoven geeft ondersteuning bij het schrijven

Dit wijkfiliaal heeft ook eens per jaar een gezamenlijke activiteit met iedere peuterspeelzaal uit de buurt. Omdat ouders meekomen bereikt men veel gezinnen die anders niet bereikt zouden worden. Tegen de verwachting in heeft “boekstart” een project voor ouders met kinderen vanaf drie maanden heel veel nieuwe leden opgeleverd. Moeders met kleine kinderen lopen gemakkelijk de bieb binnen, bij het boodschappen doen. Dat zien we ook bij de andere wijkfilialen die bij een winkelcentrum zitten. De kleintjes schieten meteen op de prentenboeken af. Deze moeders vertellen dat ze niet naar de bieb zouden gaan als ze helemaal naar het centrum zouden moeten. Eén vader vertelde in gebrekkig Engels dat hij Nederlands leert van zijn zoontje door samen de prentenboeken in te kijken. We horen dat dit voor heel veel allochtone ouders geldt. In Vaartbroek is er zelfs een voorleesproject, met een Marokkaanse moeder die als vrijwilliger elke woensdagmiddag komt voorlezen voor de kleintjes.

Ook weer veel interessante gesprekken

Oudere kinderen komen zelf naar de bibliotheek, om even te computeren en wat te lezen. Als het wijkfiliaal zou verdwijnen, zouden deze kinderen niet meer zelfstandig naar de bibliotheek kunnen. Ouders werken en hebben vaak geen tijd om met hun kind naar het centrum te gaan. Voor kinderen uit de minder rijke gezinnen, is de bibliotheek in de wijk vaak de enige plek om computervaardigheden op te doen. We hoorden vandaag ook dat de bibliotheek in deze wijken de enige plek is waar moslimmeisjes uit de streng gelovige gezinnen zonder begeleiding naar toe mogen na schooltijd. Als de bibliotheek in een zorgcentrum zou zitten, mogen ze er niet meer komen. Daar hadden wij nog nooit bij stilgestaan. De wethouder waarschijnlijk ook niet.

Laagdrempelig, nu is de bieb dat nog

We zagen en hoorden dat de bibliotheekfilialen de laatste jaren steeds meer samenwerken met organisaties uit de wijk. Niet alleen met de peuterspeelzalen en scholen. In Vaartbroek ook met Flip side, het activiteitencentrum voor de kinderen wat ernaast zit. Buiten hing een poster van de buikdanslerares, die les geeft in de ruimte boven de bibliotheek. Tijdens de open-dag van de buikdans school, wordt er in de bieb voorgelezen uit de sprookjes van duizend-en-één-nacht en krijgen de kinderen een buikdanslesje: laagdrempelige cultuurprojecten liggen voor het oprapen. We hoorden dat allochtone moeders door met hun kinderen mee te komen, geïnteresseerd raken in taal- en leeslessen. Deze vinden nu elders plaats. Waarom juist niet in de bibliotheek?

Ook spraken we veel ouderen. Veel senioren zien de bibliotheek als ontmoetingsplek: Even een tijdschrift lezen en een praatje maken. De wandeling naar de bibliotheek in het dichtstbijzijnde winkelcentrum lukt de meesten wel. Naar het centrum gaan niet. Met de bus is het overstappen een grote drempel. Niet iedereen komt in aanmerking voor een taxbus-pas. We hebben een groot aantal senioren gesproken die het geen goed idee vonden als de bibliotheek ondergebracht zou worden in het dichtstbijzijnde verzorgingshuis: “Het is juist zo leuk om er even uit te zijn en andere mensen te ontmoeten”.

Opa en Oma waren met hun kleinkinderen in de bibliotheek. We hoorden in de bieb dat dit heel vaak gebeurt. Het is ook een gemak , want de ouders kunnen de boeken gewoon bij hun eigen wijkfiliaal inleveren.

Kortom: De wijkfilialen hebben een belangrijke rol in de wijken. Deze zou eerder versterkt dan afgebouwd moeten worden.

Aartje van Oostenbrugge
Redactie SP Eindhoven