Biebestafette van start op Stadhuisplein

6 juli 2011

Biebestafette van start op Stadhuisplein

Zo vlak voor het zomerreces hebben we als SP besloten om een biebestafette te starten. De bibliotheek moet zo flink bezuinigen (3 miljoen euro) dat we graag willen weten wat de mening hierover is van de mensen in Eindhoven.

Voor aanvang van de laatste raadsvergadering voor de zomer was een mooi moment voor de aftrap voor onze biebestafette.

De SP fractie aan het schrijven

Met een normadenbieb, een mobiele bibliotheek en een stapel lege boeken zijn we met een team SP-ers voor de trappen van het stadhuis gaan staan. Het verzoek aan de passanten was om mee te schrijven aan ‘het boek dat de de bieb kan reden. Laat het niet het laatste biebboek zijn’. Het boek is vergelijkbaar met een gastenboek in een hotel.Wat vind u van uw wijk bieb? Moet die blijven? Wat zijn hun ideeën op het op te lossen? Vinden zij dat het filiaal in hun wijk open moeten blijven?

Maarten Houben (fractievoorzitter CDA) kon niet wachten om te tekenen

Als eerste kwam enthousiast Maarten Houben, fractievoorzitter van het CDA naar buiten. Hij gaf ons een prachtig compliment voor deze actie en schreef als eerste een tekst in de boeken.

Tom van den Nieuwenhuijzen (GroenLinks) kon niet achterblijven

Al gauw volgende er vele andere politici van de verschillende partijen. Maar ook andere mensen werden aangesproken en in een mum van tijd waren de boeken voorzien van mooie teksten zoals: ‘Waar gaat het heen met de taal’, '50% uit boeken strepen, is dat dan nog te lezen’, ‘Er was eens……………..sprookjes bestaan niet’, ‘Zonder lezen geen schrijvers, zonder schrijvers geen boeken’.

De media zat er letterlijk bovenop

De bieb, de grootste en best bezochte culturele voorziening van de stad moet laagdrempelig en toegankelijk blijven. Zo dachten veel mensen. 'Vooral voor onze kinderen'. ‘Een hele trieste gebeurtenis als de bezuinigingen doorgaan voor ons, voor onze kinderen en dus de toekomst’. Wat moeten we daar nog aan toevoegen?

De designbieb die langs alle bibliotheek filialen gaat

Na deze aftrap komen er in alle tien filialen van de Eindhovense bibliotheek een boek te liggen met een oproep om erin te schrijven. We gaan daarnaast ook bij elk filiaal langs met een team SP-ers om de bezoekers actief aan te spreken. Eind van de week staat in onze agenda wanneer we waar te vinden zijn. Als uw uw mening wilt geven bent u van harte welkom om uw steentje bij de dragen aan het boek dat uw bieb zou kunnen openhouden.

De reportage van Studio040

Na de vakantie krijgt wethouder Schreurs (D66) alle boeken met wijze raad aangeboden. En als ik zie wat er nu al voor wijsheden in staan, denk ik dat dit een mooie boekenverzameling wordt die zeer goed bruikbaar is om de plannen voor de bezuinigingen bij de Eindhovense bibliotheken op een goede manier in te zetten.

Anke van Hest
Afdelingsvoorzitter SP Eindhoven