h

Beweging in de Sterrenbuurt-zaak

27 juli 2011

Beweging in de Sterrenbuurt-zaak

Sinds begin dit jaar helpt de SP de bewoners van de Sterrenbuurt met het stookkosten probleem. We zijn twee keer de huizen langs geweest, we hebben twee avonden georganiseerd en er zijn gesprekken gevoerd met Woonbedrijf. Maar een oplossing was nog steeds niet in zicht.

Maar sinds vorige week komt er beweging in het stookkostenprobleem. Woonbedrijf is langs de deuren gegaan om excuus aan te bieden. Twee medewerkers van Woonbedrijf zijn langs de Sterrenbuurt flats gegaan om een bloemenbon aan te bieden en te melden dat iedereen een deel van zijn geld terug krijgt. Er was teveel energiebelasting berekend. Ze hadden er een duidelijk leesbare brief bij met het juiste bedrag dat elke bewoner terug gaat krijgen. Hun communicatie is dus goed verbeterd vergeleken met de correspondentie van vorig jaar. Hiervoor hebben we ze een compliment gegeven.

De bewuste flat in de Sterrenbuurt
De bewuste flat in de Sterrenbuurt

Vanmiddag mocht de SP weer op gesprek komen omdat ze graag snel duidelijkheid willen geven. We werden door een delegatie van drie vrouwen hartelijk ontvangen en de toon was veel positiever dan tijdens het gesprek eind mei. In mei gaf Woonbedrijf aan dat er volgens hun geen fouten waren gemaakt. Nu zeiden de vertegenwoordigers van de verhuurder dat ze het jammer vonden dat ze niet hadden gezien dat er toch een fout zat in de jaarrekening.

Ook de voormalige bewoners waren niet vergeten. Woonbedrijf vertelde dat deze mensen de spullen met de post toegestuurd hadden gekregen.

Anke van Hest en Paul Kivits bij Woonbedrijf
Anke van Hest en Paul Kivits bij Woonbedrijf

Al met al een goede ontwikkeling, maar de berekende kubieke meter prijs van het gas is nog steeds een stuk hoger dan de gangbare prijs in 2009. Daar willen we nog steeds meer duidelijkheid over. Het is toegezegd dat ze binnen twee weken met een nieuwe uitleg komen.

De SP is blij dat er beweging komt in deze ingewikkelde woonzaak. De bewoners krijgen een deel van hun geld terug. Maar het blijft toch wrang dat je daarvoor eerst zoveel tumult moet maken, voordat Woonbedrijf de zaak echt goed onder de loep gaat nemen. En ook nu waren eenvoudige vragen die in mei gesteld waren nog niet beantwoord, maar we blijven hoop houden. Twee weken wachten op een misschien nog betere uitkomst lukt ons wel.

Anke van Hest
Afdelingsvoorzitter SP Eindhoven

U bent hier