Regionaal Risicoprofiel en de lokale risicokaart

13 oktober 2010

Regionaal Risicoprofiel en de lokale risicokaart

Het Regionaal Risicoprofiel Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost is een globale weergave van alle gevaren die de regio bedreigen en hoe daarmee omgegaan kan worden. Het is de basis voor een goede organisatie van brandweer, geneeskundige hulp, rampenbestrijding en crisisbeheersing.

Er komt een wet die regio’s verplicht om deze zaken in kaart te brengen.

De raadscommissie Financiën en Bestuur werd geacht daar een mening over te geven. Enkele fracties merkten terecht op dit een vreemd verzoek te vinden. De SP sloot zich daar bij aan.

Hoe kunnen we bepalen of bijvoorbeeld de capaciteit hulpverlening voldoende is? Per proces zijn er bijvoorbeeld 84 personen voor uitvaartverzorging en 91 personen voor de primaire levensbehoeften beschikbaar. Die cijfers zeggen ons niet veel.

In het Risicoprofiel worden 24 incidenttypen onderscheiden, in deze eerste fase zijn er zeven uitgewerkt, de rest volgt de komende jaren. Een incidenttype dat nog uitgewerkt moet worden, is die van een ongeval in een inrichting voor productie, verwerking of opslag van brandbare, explosieve en/of giftige stoffen.

De SP heeft een voorbeeld van een dergelijk bedrijf: Air Liquide. Woordvoerder Ans Heesterbeek vond het een mooie gelegenheid om de houding van de gemeente in deze aan de orde te stellen. De SP heeft eerder dit jaar vragen gesteld over Air Liquide in De Hurk. Wij maken ons zorgen over de opslag binnen dat bedrijf, ook buiten het bedrijf trouwens, en daarom over de vergunningverlening.

De antwoorden op onze vragen stelden ons teleur: het bedrijf voldoet minimaal aan de gestelde regels, meer dan dat hoeft niet volgens het college. Blijkbaar past het binnen de lokale risicokaart, de milieuvergunning hoeft niet aangescherpt en een rampenbestrijdingsplan is ook niet nodig.

Heesterbeek zei te hopen dat we in de nabije toekomst, als logische vervolgstap op het vast te stellen risicoprofiel, maar ook daarnaast, op bredere veiligheidsmarges mogen rekenen. Het Risicoprofiel kan daarbij helpen, maar we hebben onze eigen Eindhovense verantwoordelijkheid.

De burgemeester snapte de opmerking, voorlopig zet hij in op verzekeraars die gevaarlijke bedrijven zouden moeten weigeren, waardoor vergunningverlening onmogelijk wordt. Een interessante omkering.

Wij blijven oplettend.