Hoe een burgerinitiatief ten onder ging

24 september 2010

Hoe een burgerinitiatief ten onder ging

Op 21 september vergaderde de raad over het voorstel om het burgerinitiatief Boulevard Zuid niet te honoreren. De toon was gezet: er werd vanuit een negatieve insteek geformuleerd. De SP-fractie, wijs geworden na de behandeling in de commissievergadering, (zie: Burgerinitiatief Boulevard Zuid afgewezen), voelde wel dat het burgerinitiatief geen enkele kans had.

Woordvoerder Jan van Erp probeerde het gehele voorstel wat te verbeteren met een amendement. Daarin werd het tweede beslispunt: het college ziet toe op de tot standkoming van een goed Sociaal Plan, sterker geformuleerd. Het college werd gevraagd erop te letten en erop aan te dringen dat bewoners en winkeliers niet achteruit zouden gaan in hun woon- en winkelruimte. Wij zijn namelijk niet zo zeker dat in het Sociaal Plan alles goed geregeld is.

Een voor sloop bestemde woning

Dit had een zeer talige discussie met de wethouder tot gevolg, die had er zelfs het woordenboek op nageslagen, wat is sterker: ‘toezien’ of ‘opletten’. ‘Aandringen’ had ze niet opgezocht. Volgens haar verzwakte ons amendement het geheel.

Na enige consternatie in de raadszaal: enkele raadsleden snapten niet dat je een amendement kunt indienen op een voorstel waar je tegen bent en een zeer hypocriete opmerking van het Ouderenappel: die gaven Jan het advies om eens met de mensen in de Nieuwe Erven te gaan praten (...), kwam het amendement in stemming. Het kreeg 17 stemmen en dat is dus niet genoeg.

Vervolgens werd het voorstel aangenomen, SP en D’66 stemden tegen.

De SP gaat binnenkort naar de bewoners toe. Wij blijven hen steunen en houden de uitwerking van het plan nauwlettend in de gaten.

Ans Heesterbeek
Fractievoorzitter SP Eindhoven