Burgerinitiatief Boulevard Zuid afgewezen

16 september 2010

Burgerinitiatief Boulevard Zuid afgewezen

Dinsdag 14 september is het burgerinitiatief van de bewoners van de Nieuwe Erven door een meerderheid van de raadscommissie Ruimte en Vastgoed afgewezen. De SP gaat nog in overleg met onder andere D66 om te proberen nog enkele onderdelen van het initiatief overeind te houden, maar het tegenhouden van de sloop van 24 woningen in de Nieuwe Erven is langs deze weg helaas niet haalbaar gebleken.

De SP heeft het burgerinitiatief van de bewoners van de Nieuwe Erven dat alweer een half jaar oud is van harte ondersteund. Zo hebben we samen met de bewonerswerkgroep de benodigde handtekeningen opgehaald om het burgerinitiatief op de agenda van de gemeenteraad te krijgen.

Op de eerste plaats deden we dat omdat bewoners, wiens woningen gesloopt zouden moeten worden, vonden dat ze overvallen zijn met de uitbreidingsplannen van het aangrenzende winkelgebied Boulevard Zuid. Dat was net voor de start van de uitvoering van de renovatie aan hun woningen toen ze van de verhuurder Woonbedrijf te horen kregen dat het niet doorging. Men was van plan de woningen te slopen voor de uitbreiding van de winkelstrip.

In februari hebben we met de bewonerswerkgroep De Nieuwe Erven geprobeerd om de gemeente, Woonbedrijf en de winkeliers zo ver te krijgen om pas op de plaats te maken om duidelijk te krijgen wat het nut en de noodzaak was om zo’n groot winkelcentrum te bouwen.

In de afwegingen die we nu in de raad moeten gaan maken zal voor de SP zwaar meewegen dat er voor de winkelparkeerplaats heel aardige en betaalbare huurwoningen gesloopt zouden moeten worden.

Bovendien zijn we er niet zo blij mee dat winkelvoorzieningen maar groter en groter worden, te kosten van de andere winkelstrips in Stratum. De mensen moeten steeds verder voor hun boodschappen, kunnen haast niet meer zonder auto en gezelliger zijn die grote centra ook al niet.

Mocht de sloop onvermijdelijk zijn, dan vinden we dat er in elk geval vooraf een fatsoenlijke regeling met bewoners en winkeliers getroffen moet zijn over herhuisvesting en schadevergoeding, zodat ze er in elk geval niet op achteruit gaan. Maar ook dat is nog niet gebeurd.

Jan van Erp
SP raadslid