Geen dure deal met ROC

19 juni 2010

Geen dure deal met ROC

In de commissievergadering van 13 april werd het plan besproken om een perceel aan de Rooyakkersstraat te verkopen aan het ROC. Die wil de techniekopleiding naar die plek verhuizen.

De SP vond het plan om verschillende redenen vreemd. Tegenover deze verkoop voor €6 miljoen, stond namelijk de aankoop door de gemeente van drie huidige ROC-locaties voor €15 miljoen. Blijkbaar was dit een absolute voorwaarde van het ROC. Een groot deel van de raad zag dit plan niet zitten, we staan voor een fikse bezuinigingstaak, dan is deze deal niet alleen ongewenst, maar ook onverantwoord.

Bovendien was er twijfel over de veiligheid: de verkeerssituatie, maar voor de SP vooral de nabijheid van Air Liquide, een bedrijf dat aan alle eisen voldoet, maar dat wat ons betreft nog meer zou mogen doen aan het minimaliseren van de kans op een ramp.

Het college deed de toezegging nog eens naar het plan te kijken.

Bij de bespreking van Jaarverslag en Jaarrekening begin juni noemden wij dit probleem opnieuw, nu naar aanleiding van de financiële situatie van Vastgoed- en Grondbedrijf. De wethouder beloofde snel met informatie te komen.

Die belofte werd binnen een week ingelost: Op 15 juni liet het college weten “niet in te stemmen met het aangaan van de raamovereenkomst inzake “Integrale vastgoedtransactie verband houdende met de huisvesting van ROC Eindhoven aan de Rooijakkersstraat 3 te Eindhoven”.

Overigens vraagt de SP zich af of verhuizing van de techniekopleiding zo dringend nodig is als wordt gesteld. De huidige locatie is enkele jaren geleden voor veel geld aangepast aan de eisen van deze tijd.

Ans Heesterbeek
Fractievoorzitter SP Eindhoven