Don: Economisch belang vliegveld voor de stad flink overschat...

2 maart 2010

Don: Economisch belang vliegveld voor de stad flink overschat...

In het onlangs uitgelekte ontwerp-advies van de Alders Tafel aan de regering wordt voorgesteld om het aantal vluchten op Eindhoven Airport tot 2020 te laten groeien met 25.000 tot 43.000 per jaar. Dit is meer dan een verdubbeling. Volgens het ED zou de geluidsoverlast hiermee verdubbelen.

SP-raadslid Bernard Gerard (van huis uit fysicus) heeft de verschenen rapportages rond het vliegveld geanalyseerd en hierover gerapporteerd. Volgens de SP-politicus wordt het belang van de vliegveld voor de gemeente en de regio schromelijk overdreven.

Eindhoven Airport
Eindhoven Airport / Foto: Rob de Kruif

Wat is nu werkelijk het economisch belang van Eindhoven Airport voor de gemeente?
Ik vroeg het aan de Eindhovense wethouder van Financiën, Hans-Martin Don (SP).

'Het economisch belang valt wel mee, of eigenlijk wel tegen. Het is nooit zo groot als het wordt afgeschilderd. Want, welke vluchten krijgen we hier? Als het alleen maar toeristen zijn hoeven we alleen maar meer parkeerplaatsen neer te leggen. Dat is goed voor het vliegveld, goed voor de medewerkers, de kantine en de restaurants die daar zitten, maar daar worden we niet veel beter van. Als het om vrachtvluchten gaat, betekent het dat er meer goederen hierheen komen. Ja, dan wordt het interessanter. Maar we hebben het voor het merendeel over toeristenvluchten die hier vertrekken.'

'Ik ben afgelopen week in Dresden geweest en vanaf Düsseldorf gevlogen. Ik sta binnen een uur op vliegveld Düsseldorf en vliegveld Weeze en binnen een kwartier in Eindhoven. Je concurreert elkaar de tent uit. Het is leuk dat we het vliegveld hier hebben. Het is gemakkelijk, ook voor veel Eindhovenaren. Als je op vakantie gaat stap je op het vliegtuig en ben je weg. Dat zal ik niet ontkennen. Maar als het aantal vluchten gaat verdubbelen betekent dit meer toeristen, meer druk op het verkeer.'

Maar er is natuurlijk niets fout aan groeien als we er beter van worden...
Wat wordt er bedoeld met 'er beter van worden'? Krijgen we er meer centen voor? Wie wordt er beter van? Wordt de gemeente Eindhoven er wijzer van? Gaan we meer verdienen aan landingsrechten? Ik geloof er geen barst van. Het zijn alleen maar goedkope vluchten die gaan groeien.'