Europese rechters duwen burgemeester Van Gijzel niet van zijn stoel af

6 december 2009

Europese rechters duwen burgemeester Van Gijzel niet van zijn stoel af

SP-raadslid Bernard Gerard heeft vragen gesteld over de Europese Dienstenrichtlijn in relatie tot onze vier gokhallen. Kort gezegd was Gerard bang dat de Europese rechter de burgemeester van zijn stoel zou duwen waar het ging om de beoordeling van wat wel en niet kon en moest.

Eindhoven heeft bijvoorbeeld een beleid, waarin staat dat er maar vier hallen mogen zijn, dat bezoekers boven de 21 moeten zijn, en dat de exploitanten mee moeten doen aan anti-verslavingsprogramma’s.

Eindhovense gokhal
Eindhovense gokhal / Foto: Anke van Hest

Gerard was bang dat als zich een onderneming zou melden uit bijvoorbeeld. Sicilië, die onderneming van de Europese rechters op basis van de mededingingsregels gelijk zou krijgen. De bevoegdheden van die rechters waren erg ruim geformuleerd.

Burgemeester Van Gijzel nam de vragen zeer serieus. De juridische dienst moest het uitgebreid uitzoeken. Dat leidde tot het signaal “geen reden voor ongerustheid”. Ook SP-Tweede Kamerlid Jan de Wit, waarmee Gerard contact gezocht had, kwam tot dezelfde slotsom.

Het enige twijfelpunt van Van Gijzel was hoe wederzijds in praktijk de Bibob-uitwisseling met Italië was. Maar dat is geen punt dat binnen de lokale politiek opgelost kan worden. Bibob (wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur) is een wet, die het mogelijk maakt om antecedentenonderzoek te doen naar mensen of instellingen, die een aanvraag doen voor een gemeentelijke vergunning. Hiermee kan dan worden beoordelen of er bijvoorbeeld zwart geld of criminele connecties in het spel zijn.

Gerard is blij dat hij de vragen gesteld heeft. Van Gijzel trouwens ook. Onbekendheid is nu vervangen door positieve zekerheid en dat is in deze tijden nooit weg.

Bernard Gerard
SP raadslid