Taart voor wethouder Don

19 november 2009

Taart voor wethouder Don

Het was een niet alledaagse vertoning: SP-wethouder Hans-Martin Don die tijdens een gemeenteraadvergadering van een oppositiepartij een felicitatietaart kreeg aangeboden. Toch gebeurde dit dinsdagavond, even voor de sluiting van de raadsvergadering. Jan Vleeshouwers, fractievoorzitter van de Stadspartij, bood de wethouder een taart aan om deze te feliciteren met de inburgering in de stad.

In Eindhoven wordt de inburgering voor de mensen voor wie het nodig is voorafgegaan door een taalcursus. 92% van de deelnemers slaagt voor het uiteindelijke inburgeringsexamen. Nu moeten gemeenten jaarlijks een bepaald aantal mensen laten inburgeren. Hierbij wordt gekeken naar het aantal mensen dat voor de cursus staat ingeschreven. De SP-wethouder telt ook de mensen in de taalcursus mee. De overheid doet dit niet waardoor het aantal inburgeraars in Eindhoven te laag lijkt. Minister van der Laan, Wonen, Wijken én Integratie, had dan ook aangegeven niet tevreden te zijn.

Onterecht, aldus de fractievoorzitter van de Stadspartij: "Onze wethouder moet vooral doorgaan op de ingeslagen weg". Het meest sneu noemde hij wel het feit dat de wethouder nu de ministeriële inburgeringsfelicitatietaart misloopt. "Om dat goed te maken bied ik hem een taart aan, omdat hij goed zaken doet". Het gebaar van het raadslid werd begeleid door instemmend handgeklap en geroffel op de gemeentelijke raadstafels.

Rob de Kruif
Redactie SP Eindhoven