Wel of geen extra geld voor cultuur, en waar haal je het?

22 juli 2009

Wel of geen extra geld voor cultuur, en waar haal je het?

De SP-fractie is vastbesloten: als het aan ons ligt gaat er geen extra geld naar cultuur. Die principiële stellingname werd in de laatste raadsvergadering twee keer getest. Wij hielden stand, maar hadden geen meerderheid achter ons.

Dat is jammer, maar dat moet dan maar. De SP vindt het onverantwoord dat er bij het onderwerp cultuur allerlei emoties gaan spelen waardoor extra geld de enige weg uit de treurigheid lijkt te zijn.

Eerst spraken we over de Negende, een nieuwe cultuurinstelling in Eindhoven die ons historisch bewustzijn en daarmee onze waardering voor Eindhoven moet laten groeien. Een prima streven, jammer is alleen dat door de perikelen rond Cultuurtotaal hun activiteiten en ambities op een lager pitje zijn gezet.

Om die ambities te realiseren moest in eerste instantie €177.000,- worden bijgelegd uit de saldireserve, na enig creatief gereken bleek het ook voor € 119.000,- te kunnen. In het kader van de gemeentelijke actie ‘broekriem aanhalen’ vindt de SP dat De Negende voor dit moment tevreden moet zijn met de € 153.000,- die ze al eerder kregen.

Vervolgens stond Kunstlicht in de Kunst op de agenda. Deze stichting kreeg in mei €30.000,- incidentele subsidie. Dat is niet genoeg om te overleven, een extra bedrag van €50.000,- is nodig. Weer te bekostigen uit de post saldireserve.

Weer stemde de SP tegen. Voor ons was dit een zware beslissing, Kunstlicht in de Kunst past volgens de fractie heel goed in het scala aan cultuurvoorzieningen dat Eindhoven zou moeten willen hebben, maar we meten niet met twee maten.

Ans Heesterbeek
Fractievoorzitter SP Eindhoven