Cultuur Totaal

22 juli 2009

Cultuur Totaal

Dat cultuur al jarenlang een grote zorg is, mag algemeen bekend worden geacht. Het valt te prijzen dat wethouder Mittendorff een plan introduceert, onder de naam Cultuur Totaal, waarin een aanzet tot een oplossing is uitgewerkt.

Belangrijk element in het plan is de samenwerking tussen de verschillende gemeentelijke sectoren. Cultuur kan van belang zijn voor bijvoorbeeld sociale of ruimtelijke aspecten van de stad, en is dus niet alleen een zaak van de afdeling cultuur. Een gewaagd en spannend uitgangspunt, maar ook een plan dat nog veel stappen moet maken voor het volgroeid is.

De financiën voor de nabije toekomst zijn somber, dit geldt dus ook voor cultuur. De SP wil de voortgang van cultuurontwikkeling niet blokkeren, maar vindt wel dat realisme gewenst is. We kunnen niet de hele culturele sector in de lucht houden en ook niet de daarbij horende infrastructuur.

Het voorstel Cultuur Totaal, eerder in de commissie als onvoldoende uitgewerkt gekwalificeerd, had voor de raadsvergadering een nadere toelichting gekregen. Die bracht onvoldoende nieuws voor ons. Dat zou ook vreemd zijn, na anderhalf jaar voorbereiding lukt dat niet in één week.

De SP stelde dat die anderhalf jaar voorbereiding een mager resultaat opgeleverd heeft. Er is nog veel te veel onduidelijk: er moet nog afgesproken worden hoe (en of?) de geldstromen gaan stromen, veel hangt namelijk af van de medewerking van de overige sectoren binnen de gemeente.

Het is onduidelijk welk deel binnen het budget flexibel wordt, op dit moment zit het grootste deel van dat budget vast in contracten en in gebouwen. Heel belangrijk: het wordt een zoektocht hoe de ambtelijke organisatie en de culturele instellingen een andere opstelling gaan innemen (citaat uit toelichting raadsvoorstel). Kortom: veel hangt af van flexibiliteit en goede wil binnen de organisatie. Dit zijn nou net de punten die de SP al anderhalf jaar als zorg noemt.

Wij snappen echter heel goed dat er stappen gezet moeten worden. De zaak blokkeren of vertragen is een slecht plan. In een poging om de visie breder te maken, om vast te leggen dat er meer moet gebeuren binnen de cultuursector dan de voorzichtige stappen die nu gemaakt gaan worden, diende de SP een amendement in waarin we vroegen om een brede opdrachtformulering aan de adviescommissie die aan de slag moet met het plan.

Daarin zou duidelijk moeten staan dat de hele cultuursector doorgelicht moet worden. Instellingen moeten niet aan het lijntje worden gehouden, er moeten knopen doorgehakt. Die opdracht wilden we aan de raad ter goedkeuring voorgelegd hebben.

Volgens de wethouder zorgde dat idee voor te veel vertraging. De SP-fractie heeft het amendement ingetrokken na de toezegging van de wethouder dat alle fracties in gesprek kunnen gaan met de adviescommissie om die te voeden met inzichten en ideeën over de cultuursector en vooral over de toekomst daarvan. De SP kijkt uit naar dat gesprek.

Ans Heesterbeek
Fractievoorzitter SP Eindhoven