SP en GroenLinks brengen verklaring uit naar aanleiding van PvdA-vragen over Globe

30 januari 2009

Ondergetekenden hebben een gezamenlijke verklaring uitgebracht naar aanleiding van de vragen van de Eindhovense PvdA aan het College van B&W over het overleg in Globe.

Wij vinden de vragen van de PvdA “verbazingwekkend", en wel vanwege vijf redenen.

1. Het is in Nederland volstrekt normaal dat men tegelijk probeert druk te zetten en te onderhandelen. Generaties vakbondsvoorzitters van PvdA-huize gaven hier het voorbeeld. De analogie valt gemakkelijk door te trekken naar andere aspecten.
  2. Een organisatie kan best lid zijn van de Initiatiefgroep, terwijl de vertegenwoordiger zich terughoudend opstelt. Dat is dan hun eigen keuze. De Eindhovense PvdA is hier te voorbarig in zijn aannames.
  3. De “afspraak”, waar de Eindhovense PvdA zich op beroept “terughoudendheid in commu-nicatie van individuele partners naar buiten” bestaat helemaal niet binnen Globe en heeft binnen het rapport van de commissie van Wijzen bovendien betrekking op een andere context.
    De partners in Globe hebben het advies van de Commissie van Wijzen, waarop de Eindhovense PvdA zijn mening baseert, formeel niet integraal overgenomen. In de acht punten, die ze wel gezamenlijk naar buiten gebracht hebben, ontbreekt een standpunt over dit deel van het advies. Bovendien heeft het advies betrekking op de lopende werkzaamheden van een operationele organisatie Globe – dáár zijn ze op hun plaats.
    Het advies (dat dus geen afspraak is) kan niet gebruikt worden om essentiële activiteiten van de BOW en BMF buiten de lopende werkzaamheden lam te leggen.
    Bovendien zijn er nog nauwelijks operationele activiteiten van Globe, want de organisatie is pas medio november opnieuw opgestart en de decembervergadering is afgelast. Er valt dus sowieso weinig te communiceren.
    Daarnaast geeft de directeur van Eindhoven Airport ook op talrijke plaatsen gevraagd en ongevraagd zijn mening over de toekomst. Het standpunt van de Eindhovense PvdA zou consequenter geweest zijn als men daar ook wat van gezegd had.
  4. De wethouder heeft ten onrechte gedacht dat het mandaat vanuit de bespreking van de Gemoderniseerde Regionale Overeenkomst zonder meer uitgebreid kon worden met onderhandelingen met Alders. Het eerste mandaat had het College wel, het tweede naar ons idee niet omdat de Schiphol-problematiek van een wezenlijk ander gehalte is als de regionale problematiek. Wij zien als raadsleden nog niet een twee drie hoe de wensen van Schiphol te rijmen vallen met de moties van de Eindhovense Raad. Het College had er dan ook verstandig aan gedaan zich inzake de onderhandelingen over “Alders” een aanvullend mandaat te verwerven door zelf een politieke en maatschappelijke discussie op te zetten. Dat is niet gebeurd
    Daarna heeft de discussie zich buiten het College om ontwikkeld. De Eindhovense PvdA kan dat vervelend vinden, maar zal ermee moeten leven.
  5. Het zou veel logischer zijn als de Eindhovense PvdA de doelwitorganisaties BOW en BMF rechtstreeks zou aanspreken. De gekozen methode is een vreemde omweg.

Lees hier de volledige versie (pdf file).

Wij roepen het College op om deze overwegingen mee te nemen, en roepen de Eindhovense PvdA en het College op om alsnog een echte discussie op te starten.

Bernard Gerard (SP)
Hans van Zijl (GroenLinks)

www.de10gebodenvoorea.nl
BOW, BMF, SP en GroenLinks stellen manifest op over toekomst Eindhoven Airport