Hoe steek je de Boschdijk over?

2 juni 2017

Hoe steek je de Boschdijk over?

Als wethouder verkeer kun je het nooit iedereen naar de zin maken. Daar waar de een graag snel wil doorrijden voelt de ander zich juist onveilig tussen de snelheidsduivels.

Gelukkig hebben we in Eindhoven een goede leidraad: de mobiliteitsvisie "Eindhoven op Weg". In 2013 stelde de gemeenteraad deze vast. De visie maakt onderscheid tussen wegen waar de auto zich zo snel mogelijk moet kunnen verplaatsen ("Fast Forward") zoals de Ring.

Op andere wegen willen we juist voorrang geven aan het openbaar vervoer of fietsers. We vinden het belangrijk dat het openbaar vervoer en de fiets een serieus en aantrekkelijk alternatief vormt voor de auto. Want al is Eindhoven in vergelijking met veel andere plaatsen een heel ruim opgezette stad, ook hier kan het te vol worden met auto's als we geen maatregelen treffen.

In de binnenstad willen we de verblijfskwaliteit verbeteren. Dat betekent oa meer ruimte voor voetgangers, groen en terrassen. Ook is het belangrijk dat het autoverkeer in de binnenstad afneemt voor een betere luchtkwaliteit. Er wonen immers ook mensen in het centrum die die lucht dag in dag uit moeten inademen.
Een actueel probleem momenteel wordt gevormd door de Boschdijk. Een uitvalsweg waar het autoverkeer de hoofdrol speelt. Bewoners uit de aanliggende wijken trokken echter aan de bel omdat het vaak heel lastig is om de weg over te steken. De buurtbewoners ervaren dit als heel onveilig. Ze lieten het er niet bij zitten en startten een zogenaamd burgerinitiatief om de weg en oversteekplaatsen beter en veiliger te maken.

De beste remedie zou een complete herinrichting zijn maar dat kost enkele miljoenen euro's en die hebben we momenteel niet beschikbaar. Daarom ga ik onderzoeken of we met een rijstrook minder toekunnen. Dan kunnen we een hele brede middenberm creëren waardoor het oversteken stukken eenvoudiger wordt. We bekijken ook of we die strook nog wat kunnen "vergroenen" bijvoorbeeld door boompjes in bakken.
Ik heb grote waardering voor de inzet van de ruim 500 buurtbewoners die zich sterk maken voor een verbeterde Boschdijk en hoop echt dat ons plan slaagt. Ik ga er in ieder geval mijn best voor doen!

Zie ook: http://www.studio040.nl/nieuws/41893-wethouder-rijstrook-minder-moet-bos...

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.