Rutte op zijn retour

14 september 2014

Rutte op zijn retour

Op 17 juli vond de ramp met de MH 17 plaats. Helaas geldt ook voor deze calamiteit ‘de een zijn dood is de ander zijn brood’. Door het optreden van Rutte steeg zijn partij van 23 naar 30 zetels in de peilingen. Dat heet in het jargon een premierbonus. De spindokters van de VVD doen hun uiterste best om deze wrange bonus te behouden, maar dat is ijdele hoop, want de VVD is al weer op de terugweg en staat nu op 28 zetels.

De weg naar beneden zal nog wel even aanhouden, omdat de VVD in haar euforie er weer een rommeltje van aan het maken is.

Ten eerste Rutte zelf. Hij is er niet in geslaagd een zware post binnen de EU binnen te halen. Noch Dijsselbloem, noch Timmermans hebben de functie gekregen die de regering voor hen in petto had. Verder zwalkt hij in zijn beleid ten aanzien van de problemen met Rusland/Oekraïne en ISIS en de Syriëgangers. De kool en de geit sparen blijft moeilijk.

Minister Opstelten (VVD) maakt het helemaal klaar. Een hele dag heeft hij in de Kamer gepraat over de maatregelen die hij gaat nemen tegen de Jihadisten. Van de 38 maatregelen die hij van plan is te gaan nemen zijn er 29 die al bestaan; de overige zijn ongrondwettelijk of onuitvoerbaar. Zijn ambtenaren liepen af en aan met briefjes om de goede man te redden, maar zowel de oppositie als de coalitiepartner PvdA maakte gehakt van hem. Men vraagt zich intussen af of Opstelten nog wel gehandhaafd kan blijven.

De volgende brekebeen is Edith Schippers (VVD). In een vlijmscherp rapport van de commissie-Borstlap wordt van haar beleid gezegd dat het langs de randen van de wet schuurt. Haar voorganger heeft waarschijnlijk onrechtmatige staatssteun gegeven aan twee ziekenhuizen. Schippers weet daar naar eigen zeggen niets van af. De kans dat zij als verantwoordelijk minister moet aftreden is levensgroot.

De minister van buitenlandse zaken Timmermans (PvdA) heeft een nog niet bestaande en vage baan in de EU gekregen. Het salaris zal er wel niet om liegen en bovendien gaat hij voortaan al zijn boodschappen belastingvrij doen, maar het kabinet moet halverwege de rit op zoek naar een nieuwe minister.

Minister Schippers (VVD) en staatssecretaris van Rijn (PvdA) hebben samen met de rest van het kabinet nog een klein probleempje: de invoering van wetten over en overheveling naar de gemeenten van een groot deel van de zorg. Hun beleid wordt door leken en professionals als onrealistisch gezien en vriend en vijand is het erover eens dat het onmogelijk per 1 januari 2015 ingevoerd kan worden, zonder dat er rampen gebeuren.

Overigens zijn tijdens de rit ook al de staatssecretarissen Verdaas (PvdA) en Weekers (VVD) afgedankt.

We weten dat dit kabinet in de Eerste Kamer afhankelijk is van D66. Tot nu toe was deze partij onderdeel van de ‘drie meest geliefde oppositiepartijen’ , waardoor het kabinet in die Kamer een meerderheid heeft van één zetel. D66 staat op een comfortabele winst van 8 zetels in de peilingen en moet deze winst zien te verzilveren voordat het kabinet helemaal in de knoop raakt (want anders delen ze in de nederlaag) Fractievoorzitter Pechthold is dan ook bezig het kabinet aan te vallen waar hij maar enigszins kan. Daarbij wordt hij dapper bijgestaan door van Haersma Buma, fractieleider van het CDA, met een nog comfortabelere winst van 10 zetels in de peilingen.

Het is maar de vraag of het kabinet Rutte II tegen al dat geweld van rechts bestand is.

Het lijkt erop dat onze partij van de rode tomaat er goed aan doet de campagneteams alvast warm te laten lopen!

Mick van Son

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.