1.3 miljoen voor arme kinderen

14 juli 2008

1.3 miljoen voor arme kinderen

EINDHOVEN/UTRECHT - Het aantal kinderen in Eindhoven dat vanwege geldgebrek niet kan sporten, naar de film kan, muziekles kan volgen of geen computer heeft, moet over twee jaar met de helft zijn verminderd.

Dit hebben de Eindhovense wethouders Hans-Martin Don (SP) en Marriƫt Mittendorff (CDA) afgesproken met staatssecretaris Aboutaleb van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

De stad krijgt voor de komende twee jaar ruim 1,3 miljoen euro van Aboutaleb om kinderen die in armoede leven te laten meedoen met sport, kunst, techniek en culturele activiteiten. De gemeenten die hier geld voor krijgen, mogen zelf bepalen hoe ze dit voor elkaar gaan boksen. Maar het geld moet wel worden ingezet voor concrete activiteiten. Maandag werd dit vastgelegd in het convenant 'Kinderen doen mee in Eindhoven'.

Nu leven vierduizend Eindhovense kinderen in armoede. Daarnaast is er een nog onbekend aantal van wie de ouders weliswaar meer verdienen dan het minimuminkomen maar die zoveel schulden hebben dat het besteedbaar inkomen op of onder de armoedegrens ligt.

B en W denken er over om meer geld te stoppen in bestaande regelingen, zoals de reductieregeling (deelname sportvereniging, abonnement), het technologiefonds (aanschaf computer) en het nog op te richten sportfonds. Het college van B en W wil niet dat kinderen vanwege geldgebrek niet in de samenleveing kunnen meedoen en/of hun talent niet kunnen ontwikkelen.

Na de zomer komt het college met de verdere uitwerking van de plannen.
(Eindhovens Dagblad, Yolanda de Koster, 2 juli 2008)