Sterker en socialer uit de crisis?

15 augustus 2013

Sterker en socialer uit de crisis?

Arme Diederik Samson! Hij slaagde erin de PvdA de vorige Kamerverkiezingen groter te maken dan de SP die een klein jaar geleden fier aan kop ging in de polls! Samson had een prachtige slogan bedacht: Nederland sterker en socialer uit de crisis, stem PvdA!

De PvdA-stemmers kwamen bedrogen uit:

• Bijna 150.000 werklozen meer dan een jaar geleden.
  • Uitkeringen als pensioenen onder druk:
    • voor het eerst in jaren kortingen door de fondsen (63 wel te verstaan),
    • vrijwel geen fonds indexeert meer,
    • de onzekerheid bij jong en oud over toekomstige uitkeringen is nog nooit zo groot geweest!
  • Een volledig weggeslagen vertrouwen bij de consument in brede zin.
  • Uitmondend in een soort bestedingsstaking, vanwege dat volledig gebrek aan vertrouwen.
  • Teruglopende investeringen bij het bedrijfsleven.
  • Een blijvend financieringstekort, dat maar niet omlaag wil.

We doen het als modern en toonaangevend land veel slechter dan de ons omringende EU-landen en zelfs slechter dan landen als Italië en Portugal qua economische groei. Zie daar 10 maanden Rutte/Asscher!

Willem Vermeend, prominent PvdA-er, vindt dat het kabinet het verkeerd heeft gedaan. Te veel nadruk op bezuinigingen. Geen inspirerend en vooral overtuigend arbeidsmarktbeleid, dat - opnieuw - bij onze jongeren tot een ‘verloren generatie’ kan leiden. Asscher die steeds maar beloftes doet, maar daarvan bitter weinig terugziet in de praktijk. Dijsselbloem die nu plotseling meent dat er een stimuleringsbeleid moet worden ingezet. Nota bene een jaar te laat!

Gezaghebbende economen (met name Krugman) uit de VS stellen dat Nederland ongeveer alles fout heeft gedaan en nog doet. Stimuleren is noodzakelijk en niet alleen maar bezuinigen. Rutte gaf nog maar drie jaar geleden de boodschap af dat we in de Europese gemeenschap alle landen streng moesten houden aan de begrotingsnorm van 3%. Als dat niet gebeurde moest de Europese commissie forse boetes opleggen.

Nu onze premier heeft het geweten. Ollie Rehn kijkt hem dagelijks op de vingers. Niet Nederland bepaalt het beleid, Rehn stelt twee maanden geleden tijdens een bezoekje aan Den Haag : er dient nog eens 6 miljard te worden bezuinigd. En de slippendragers in Den Haag volgen hem blind. Kortom, dit kabinet heeft het volstrekt verpest.

De vooruitzichten voor de komende periode zijn gewoon bitter slecht. Het CPB verwacht voor volgend jaar een economische groei van 0,75%. Waar moet die vandaan komen? Van de export alleen? Die gaat ongetwijfeld aantrekken als het in brede zin wat beter gaat.

Hoe zit het dan met de binnenlandse bestedingen? Macro economisch is ongeveer 50% van de groei altijd te danken aan de binnenlandse consumptie. Maar dat vertrouwen dan? Ouderen die hun inkomen jaar na jaar zien dalen? (En hun huren fors stijgen dankzij dat Blok aan het been!). Jongeren die niet aan de bak komen! Mensen die hun baan nog hebben reserveren liever. En stellen grotere aankopen nog even uit.

Een fiscaal trucje rond de stamrecht BV? Als je ontslagen wordt en je stopt je zuur verdiende centen in een stamrecht BV dan ga je dat geld toch niet onmiddellijk uitgeven? Nee, want je gaat met een WW-uitkering vrijwel meteen enkele tientallen procenten achteruit in inkomen. Ministers die dat beeld niet snappen, missen elk gevoel voor verhoudingen, missen elk invoelend vermogen.

Het draait om vertrouwen. Niet meer en niet minder. PvdA-er Vermeend snapt dat. Hij stelde vanavond in het journaal dat het kabinet met Prinsjesdag moet stellen:

• er komen in 2014 geen lastenverhogingen. Punt!
  • en ook geen kortingen op pensioenen!

Maar heeft Vermeend na al z’n escapades nog wel gezag bij de partners van VVD en PvdA? Ik denk van niet, alhoewel er met zo’n voorzet niets mis is. Half dan, want stimuleren van de economie hoort daar nog bij.

En morgen ophouden met interim-directeuren bij woningcorporaties (Geertruidenberg) een salaris te betalen van 60.000 euro per maand. Je houdt dat niet voor mogelijk.

Vic Kerkhoff, SP lid te Best en
Voorzitter regionaal overlegplatform FNV Bondgenoten