Statement SP Eindhoven over de rellen van zondag, 24 januari

29 januari 2021

Statement SP Eindhoven over de rellen van zondag, 24 januari

SP Eindhoven keurt het geweld dat zondag in onze stad is gepleegd af en deelt het heersende onbegrip en de algemene afschuw hierover. Mensen die dit gedrag als een vrijheidsstrijd zien leven niet binnen de realiteit. De realiteit is dat niemand hierom heeft gevraagd.

We vertrouwen erop dat de rechtsstaat zijn gang gaat als het om de opsporing en het berechten van de daders gaat. Ook vertrouwen we erop dat dit incident niet als excuus wordt misbruikt om vrijheidsrechten van mensen af te pakken.

Het recht om te demonstreren is een groot goed in ons land en een belangrijk mensenrecht. Mensen hebben dit recht broodnodig in hun strijd voor rechtvaardigheid en eerlijkheid, want de gevestigde orde heeft nog steeds een hoop misstanden te verantwoorden.

De invulling van dit recht is redelijkerwijze beperkt om de gezondheid van ons allen te beschermen. Als je daarmee geen rekening houdt is dit een steek in de rug van onze nog steeds onderbetaalde en overbelaste helden in de zorg.

Sinds de uitbraak van de pandemie heeft Eindhoven ook laten zien, hoe het recht op demonstratie en actievoeren wél kan en ingevuld kán worden:

SP Eindhoven begrijpt mensen die gefrustreerd zijn geraakt over de maatregelen die zijn genomen. Het recht om te demonstreren geldt uiteraard ook voor mensen die tegen de avondklok zijn. Dat neemt niet weg dat wij oneens zijn met mensen, die het probleem Corona ontkennen en effectieve maatregelen feitelijk ondermijnen.

Voor ons is de avondklok een symptoom voor het eerdere onvermogen om Corona op een verstandige manier te bestrijden. Het onvermogen van onze neoliberale overheid, dat al jaren de zorg kapot heeft bezuinigd en structureel moeite heeft om preventie boven geldelijk gewin te zetten. Het onvermogen van ons economisch systeem, waarin werknemers soms omwille van de winstmarge worden gedwongen om onnodige risico’s op verspreiding te nemen.

Wie slechts tegen de avondklok is (of slechts tegen mensen die tegen avondklok zijn) ziet de noodzaak voor omvattende maatschappelijke veranderingen over het hoofd, blijft mokkend aan de kant staan en heeft geen middel tegen het Brutopia waarin we dreigen te verzeilen.

SP Eindhoven gaat gewoon door om zich samen met bewoners in te zetten voor een menswaardig, solidair en eerlijk Eindhoven!