5 September: In actie voor de zorg

5 september 2020

5 September: In actie voor de zorg

Foto: Marij Feddema

Op zaterdag 5 september verzamelden zich op initiatief van SP-Eindhoven en leden en mensen uit de zorg voor een gezamenlijke actie op het Stadhuisplein, om voor onze Helden in de Zorg meer te eisen dan alleen een applaus. Er waren er een drietal sprekers van uit de thuiszorg (Jacques Bos), vanuit de KBO (Leo Bisschops) en SP Kamerlid Henk van Gerven. Tweede Kamerlid SP. Twee geroosterde sprekers vanuit de zorg moesten helaas afzeggen.

Deelnemers aan deze actie brachten schoenen mee om deze op het Stadhuisplein te plaatsen waar ze symbool stonden voor al die zorgmedewerkers die bij deze actie bij niet aanwezig konden zijn, omdat zij hun werk moeten doen. Deze actie was geïnspireerd door de landelijke actie op het Malieveld onder het motto ‘Wij kunnen niet gaan, maar onze schoenen wel’.

Foto: Marij Feddema

Neoliberalisme in de zorg: Om boos van te worden

Het mag ondertussen wel voort duidelijk zijn hoe kwalijk Nederland er aan toe is na jarenlang politiek en organisatorische wanbeleid door het ene neoliberale kabinet na het andere van de afgelopen 40 jaar… We lieten Lubbers zijn sloopwerk afmaken en Kok liet zich vrolijk door de VVD een poldermodel aanpraten (lees “hardhandig in zijn ster nemen”)  wat met de jaren onze sociale voorzieningen tot op de kern heeft laten wegrotten en uithollen.

Zoals SP kamerlid Henk van Gerven aangaf vandaag: Waar men in Duitsland meer dan 30 intensive care bedden heeft per 100.000 inwoners, en in België 18 moeten wij het er in Nederland met 7 per 100.000 inwoners doen…. Oftewel ONZE ZORG IS ROT TOT OP HET BOT!!!!!

Willen we eigenlijk nog wel leven in een land waar ziekenhuizen niet meer worden geleid door artsen, maar door economen en managers  die emotioneel mijlen ver verwijderd staan van emotie en gezond verstand… In vroeger jaren had men voor dit soort wantoestanden en wanbeleid gewoon de “pek en veren” van stal gehaald. Maar nee, wij hebben een coalitie die weg loopt uit de zaal op het moment dat er iets gedaan kan worden… Een regering onder Mark (Pinokkio) Rutte met grote woorden en beloftes doch met bitterkleine daden. Ziekenhuizen gaan Failliet, terwijl zorgverzekeringen nog steeds woeker winsten maken.. Onder luid gegil en gekerm dat de financiële situatie van de zorg sector niet te handhaven valt (Bullshit uiteraard want in andere landen kan het blijkbaar wel).

Wij als SP willen echter wel een duidelijk signaal af geven. Het kan zo niet langer, dit zorgsysteem gestoeld op “Eigen nek eerst” valt niet meer te handhaven. Het is ondertussen vrij evident dat het experiment met “Marktwerking in de zorg” faliekant heeft gefaald en dat het enkel goed was voor de “vriendjes van…”

Foto: Marij Feddema

Oh ja… De manifestatie was erg leuk… Maar laten we vooral wel met ons hoofd in de realiteit blijven.. Er waren vandaag geen overtredingen van de “Corona maatregelen” , maar als ze er wel geweest waren hadden de daders de boete graag en met liefde naar een goed doel van eigen keuze overgemaakt zoals onze minister van Justitie ons afgelopen week reeds het goede voorbeeld gaf, Immers Mark Rutte heeft ons vrij duidelijk gemaakt dat je indien je de juiste vrienden hebt in Nederland overal mee weg komt (zelf persoonlijk vind ik die “pek en veren” overigens nog steeds een geweldig idee).

René Driessen