Bianca van Kaathoven treedt af als wethouder

14 april 2016

Bianca van Kaathoven treedt af als wethouder

Foto: Sas Schilten

Sinds 10 jaar is Bianca van Kaathoven vol enthousiasme, gedreven door idealen aan het werk voor de stad. Eerst als raadslid, later als fractievoorzitter van de SP. Na de verkiezingen in 2014 heeft ze op verzoek van de partij het ambt van wethouder aanvaard. Directe aanleiding voor Bianca's vertrek nu is het recente debat rond De Tongelreep. De afgelopen twee jaar heeft zij zich volledig ingezet  en er alles aan gedaan om datgene te doen wat er in het coalitieakkoord is afgesproken. Ze wilde de problemen rondom sport van de afgelopen jaren oplossen. Echter, door de voorgeschiedenis rondom het traject ijsbaan in 2014, het niet voldoende meenemen van de verenigingen in het zwembad en de onduidelijkheid rondom de varianten, vind zij dat het onmogelijk geworden is om nog echte stappen te kunnen zetten. Zij voelde het brede draagvlak niet meer op een aantal onderdelen van het sportdossier en vertrouwen is belangrijk voor zulke zware dossiers.

Bianca heeft zich in de afgelopen jaren volledig ingezet voor de stad. Er zijn mooie successen geboekt, niet alleen in haar eigen portefeuille maar ook in het totaal. Eindhoven heeft nog nooit zo'n sociaal coalitieakkoord gehad, mede dankzij Bianca. Bianca is een echte Eindhovense. Ze kent veel mensen in de stad. Ze is sportief en heeft een warm hart voor mensen in de detailhandel.

Als wethouder kreeg ze een taak die op haar lijf geschreven leek. Met onder andere de binnenstad, detailhandel en sport. Een portefeuille met mogelijkheden, maar ook ingewikkeld, want er lag een flinke bezuinigingsopdracht op sport en er zijn hoge ambities. En dan moet je keuzes maken. In de voorgaande jaren is de kaasschaaf gehanteerd binnen sport en dat kon echt niet meer, dus werd het tijd voor echte keuzes. Die keuzes zijn niet makkelijk, zeker niet als je weet wat voor impact sommige keuzes hebben op mensen. Zoals het moeten sluiten van de ijsbaan. Uiteindelijk was het mooi om te zien hoe Bianca samen met anderen de energie die  loskwam in de stad, om heeft weten te zetten tot een goed alternatief; Namelijk de mogelijkheid tot het openhouden van de ijsbaan op een andere wijze.

Er ligt niet alleen een mooi perspectief voor de ijsbaan; Er liggen ook plannen klaar voor het zwembad om het weer betaalbaar te maken; De sportbegroting is na jaren met financiële tekorten bijna op orde en inzichtelijk gemaakt; En de binnenstadsvisie is na een inspirerend proces met de partners in de stad tot stand gekomen en gaat bijna naar de raad.

Bianca schrijft in haar brief aan de raad: "Deze afgelopen twee jaren waren de twee meest bijzondere uit mijn leven. Ik ben enorm dankbaar dat  ik voor mijn stad heb mogen werken en natuurlijk wil ik daarbij mijn collega’s, partners en de organisatie bedanken voor de fijne samenwerking." en "Ik wens mijn opvolger veel succes in het verder brengen van de grote stappen die gezet zijn op de ijsbaan, het zwembad, maar bijvoorbeeld ook de binnenstadsvisie."

De SP is trots op haar wethouder. We weten dat het besluit om af te treden zwaar voor haar is. Het zal nog een flinke klus worden om in goed overleg met de coalitiepartners een waardige opvolger voor haar te
vinden.